Business Club

Dejan Racić

Šoping centri kao opredeljenje

Dejan Racić

Nakon kraćeg profesionalnog angažmana u inostranstvu, Dejan Racić dolazi u Deltu gde ubrzo postaje direktor uvoza programa široke potrošnje, koji kasnije prerasta u Delta DMD, danas jednu od najvećih distribucija u Srbiji. Preuzima funkciju direktora razvoja u kome je pokrenut projekat maloprodaje čiji je rezultat Delta Maxi. Od 2004. je generalni direktor Delta Real Estate-a vodeće regionalne kompanije u oblasti nekretnina

Ulazak u svet nekretnina

Delta je u real estate projekte ušla najpre zarad sopstvenog poslovanja. Gradili smo auto-centre, supermarkete… Prirodno, s vremenom se nametnula potreba da uđemo u posao sa nekretninama. U to smo krenuli 2004. godine. Nije bilo jednostavno. Tržište je bilo potpuno nerazvijeno, toliko da nisu postojala čak ni neka osnovna, neophodna znanja. U tom periodu smo dosta istraživali, ali smo znali da radimo prave stvari. Posao nam je donekle olakšalo to što smo angažovali konsultante i strane kompanije koje se bave konsaltingom. Posebno su nam bila važna iskustva stručnjaka koji su radili u okruženju, pošto smo bili svesni da naš region ipak ima određene specifičnosti.

Danas sam posebno ponosan na naš tim za razvoj nekretnina koji je sigurno najbolji u našoj zemlji, ali verovatno i u regionu. U njemu je četrdesetak ljudi koji su zajedno „ispekli zanat“ kroz složene projekte, kakav je na primer Delta City, u vreme kada je ova oblast bila potpuno nerazvijena.

U krizi

U Srbiji se nisu u toj meri osetili efekti krize kao u nekim drugim zemljama u okruženju. Kriza je kod nas najviše uticala na to da strane kompanije odlože svoje planove osnivanja predstavništava u Srbiji, ili pokretanje novih poslova. Ali, i one se polako vraćaju jer Srbija ima velike razvojne potencijale. U real estate-u neki sektori, kao što su kancelarijski projekti, nešto su više pogođeni, ali zato je situacija dobra za retail parkove, kao i šoping molove. Upravo je to Delta Real Estate-u najinteresantniji segment biznisa i to je naša glavna orijentacija za budućnost. Što se tiče izgradnje stanova trenutno je smanjena potražnja iz nekoliko razloga – imamo nestabilnost kursa, generalnu tržišnu nestabilnost, pa se ljudi trenutno teže odlučuju za kupovinu. Ipak, potreba ljudi za stanovima kod nas je još uvek velika, tako da sam uveren da i ovaj segment ima lepu budućnost.

Novi šoping poredak

Ako je reč o modernom retail prostoru, Beograd ima u proseku 100 kvadratnih metara na 1.000 stanovnika, dok Zagreb ima preko 200, Sofija – 160, a Varšava – 650, tako da smo po tom kriterijumu na samom dnu u ovom delu Evrope. Šoping molovi su za modernog čoveka neminovnost – olakšavaju kupovinu, pružaju zadovoljenje nekih naših potreba jer se na jednom mestu obavlja kupovina, pruža zabava i  nude ugostiteljske usluge.

Delta Real Estate je, najblaže rečeno, dobio  neke dosta dobre ocene u ovom segmentu. Naime, ICSC (International Council of Shopping Centres) je prošle godine nagradio Delta City kao najbolji projekat u Evropi. ICSC je jedina organizacija koja okuplja sve svetske investitore, menadžere razvoja i menadžere šoping centara. Nagrada koju smo dobili je ekvivalent Oskaru u filmskoj industriji. Ona je za nas bila jako značajna jer se nije merio samo miks zakupaca, ili dizajn, već i uticaj na okruženje, kako je objekat uklopljen u mikro sredinu, kako je vođen, kakva je komunikacija sa zakupcima… To je nešto što je za nas pokazatelj da možemo da razvijamo ovaj sektor, da to radimo dobro. Podsećam da je projekat Delta City urađen u rekordnom roku. Zemljište je kupljeno 2004. a sve je bilo završeno već 2007. Podjednako uspešni bili smo i u Podgorici, u kojoj je u oktobru 2008. otvoren Delta City Montenegro. Sličan model planiramo da primenimo na još dve lokacije u Beogradu, a nameravamo da podignemo objekte i u Nišu, Novom Sadu kao i nekoliko objekata u Bosni i Hercegovini.

Crowne  Plaza u Beogradu

Hotelski biznis je sastavni deo real estate-a pa je naš ulazak na pomenuto tržište sasvim logičan. Investirali smo u hotelsko-kancelarijski kompleks koji ukljičuje hotel Continental, a koji će najkasnije za dve godine biti ponovo otvoren pod brendom Crowne Plaza i koji je deo korporacije InterContinental. Sem toga, od ranije postoje planovi za razvoj jednog novog projekta višestruke namene koji jednim svojim delom treba da bude budući hotel InterContinental, a drugim reprezentativna kancelarijska zgrada. Ovaj objekat nalaziće se u blizini naše poslovne zgrade na Novom Beogradu, ali je odložen zbog fianasijske krize. Po meni, Beograd sam po sebi još uvek nije  nije dovoljno jak turistički centar. Još uvek malo ljudi dolazi u Beograd radi samog Beograda i iz tog razloga više smo orijentisani na biznis klijente i izabrali za partnera Crowne Plazu koja ima istu takvu orijentaciju.

Ambijent

Srbija još uvek nema dobar ambijent za ravoj tržišta nekretnina. Neko će pomisliti da mi kao srpska kompanija ne želimo da se naše trržište potpuno liberalizuje. Upravo je suprotno. Mi u najvećoj meri zavisimo od toga koliko će strane kompanije doživljavati srpsko tržište  kao otvoreno i primamljivo za investicije. Reč je o našim budućim klijentima, zakupcima i partnerima. Takođe, ne želimo da ulazimo u sve projekte potpuno sami. Želimo da negde izvršimo i disperziju rizika i da brže ostvarimo svoju ekspanziju kroz potencijalno partnerstvo. Međutim, Srbija nije u tom smislu idealna. To se jasno vidi kada uporedimo situaciju u našoj zemlji sa drugim zemljama u regionu. Problema je mnogo. Jedni su iz domena zakonodavstva, drugi su više  stvar primene zakona. Mislim da je neophodan otvoren dijalog države i investitora. Ovako, stvari se možda i menjaju nabolje, ali zaista polako, gotovo neprimetno.

Lično

U ishrani sam pretežno vegetarijanac. Ne striktan, tako da ponekad pojedem i nešto od mesa. Ribu takođe jedem. Volim i vino. S obzirom na to da sam meso gotovo izbacio iz ishrane, više sam orijentisan na bela vina. U poslednje vreme najviše pijem vina iz regiona. Ima dosta dobrih belih slovenačkih vina. Italijanskih takođe. Volim gevurctraminere, posebno one sa severa Italije. Oni iz Alzasa, Austrije i Nemačke su takođe jako dobri. Ipak, ono što me u toku dana najviše opušta već petnaest godina, jeste joga. Svako jutro se trudim da odradim bar jedan kraći set vežbi, u trajanju između pola sata i sat. Takođe, svako veče se bar na kratko relaksiram. Joga mi pomaže da budem spreman  fizički i mentalno, što mi je za posao, ali i privatno, jako važno.

Broj:
Piše:
Foto:
This entry was posted in Business Club and tagged , , . Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.
Miroljub Labus
Robert Mondavi Woodbridge 2006
Aleksandra Pavlović

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*

  • Podrum Aleksić
  • VIRTUS