Broj: Foto:

Legenda o kotrljajućem švedskom čeliku

Istorija slavnog švedskog proizvođača automobila “Volvo” započeta je sasvim slučajno, na jednom ručku koji je zauvek promenio mnogo toga u automobilskoj industriji. Pre svega, doneo maksimalnu bezbednost.

Assar Gabrielsson i Gustaf Larsson, ekonomista i inženjer zaposleni u švedskoj fabrici kugličnih ležajeva “SFK”, na zajedničkom ručku saznali su da imaju istu viziju – san o autentičnom švedskom automobilu. Te 1924. godine, nekoliko meseci kasnije, započeli su rad na ostvarenju ideje, koji je imao samo jedan cilj – kvalitet.

Stvari su se odvijale neočekivano brzo i već nakon dve godine napravljeno je deset prototipova automobila. Menadžment “SKF”- a bio je više nego zadovoljan, pa je Gabrilsson postavljen na čelo kompanije. Tada je nastalo i ime budućeg proizvođača automobila – Volvo, od latinske reči volvere, u prevodu  kotrljati. Nedugo zatim  dizajniran je i logo, a za simbol je uzet stari hemijski znak za gvožđe – krug sa strelicom. Kasnije je logotip  obogaćen dijagonalnom trakom, koja se na automobilu protezala preko rešetki hladnjaka i u početku je imala tehničku funkciju, da bi vremenom prerasla u čisto estetsku. Ipak, nisu ime i logo “otkotrljali” volvo među  legende, već mnogo godina vrednog rada i stalnog usavršavanja modela automobila.

Jedna od najvažnijih godina u istoriji kompanije “Volvo” jeste 1927, kada je iz fabrike smeštene u blizini Geteborga izašao prvi serijski model öv 4 jakob, inače kabriolet. Godinu dana kasnije pojavljuje se i zatvorena varijanta – pv4, a ukupno je proizvedeno 1.000 vozila ova dva modela. Ipak, prodaja u samom početku nije išla najbolje.

Tokom 30-ih godina prošlog veka u “Volvou” se naporno radilo na usavršavanju karakteristika modela, a kompanija je odmah počela da ostvaruje ozbiljniji profit. Takođe, “Volvo” stiče ozbiljan rejting i počinje da važi za marku koja nudi vrhunski kvalitet i pouzdanost. Ipak, po mnogima u to vreme, modelima je nedostajala atraktivnost, a “Volvo”, ovaj problem  rešava dovođenjem inženjera iz Amerike. Kao rezultat ove saradnje nastali su i modeli pv 36 carioca i pv 51.

Bez obzira na sve uspehe proizvedenih modela automobila, do 1949. godine najveći deo proizvodnog programa fabrike bili su kamioneti i kamioni, i tek tada automobili počinju da ih nadmašuju po prodaji.

Prvi sportski model p 1900 pojavio se 1954. godine, a 1961. i njegov naslednik volvo p 1800. Iako se radilo o odličnim sportskim automobilima, oni nisu uspeli da zauzmu posebno mesto u istoriji automobilske industrije.

Mnogo veći uspeh doživela je kasnije serija volvo 200, sa modelima 240 i 260.

Ono po čemu su volvo automobili i danas poznati, utemeljio je upravo model volvo 240, prvenstveno siguran a istovremeno komforan i funkcionalan, koji je ostao zapamćen kao automobil u kome od 1974. do 1993. godine u SAD nijedna osoba nije izgubila život. Od svojih prvih automobila pa sve do  najmodernijih modela, volvo je sinonim za pouzdanost i bezbednost, čemu zahvalnost duguje kvalitetu čuvenog švedskog čelika. U prilog tituli  “najbezbednijih automobila” govori i podatak da su sigurnosne pojaseve “sa tri tačke”, koji se i danas koriste u svim automobilima, osmislili direktori odeljenja za bezbednost kompanije “Volvo”.

Novija istorija

Kompanija “Ford Motor Company” kupila je 1999. godine od “Volvo Groupe” deo koji se bavi proizvodnjom automobila i tako je nastala “Volvo Car Corporation”. Osim “Volvoa”, “Fordovoj” grupaciji pripadaju i “Aston Martin”, “Jaguar”, “Land Rover”.

I danas, kao i tokom svoje čitave istorije, vrhunski kvalitet jeste jedino merilo stvari. Modeli iz poslednjih godina, kao što su C 70, C 30, V 50, XC70 nastavljaju tradiciju svojih, već legendarnih prethodnika. Zato i ne čudi što „Volvo” danas svoje modele plasira na više od stotinu tržišta širom sveta, a zahvaljujući kompaniji “Grand Motors” jedno od njih jeste i tržište Srbije. U 2007. godini samo u SAD prodato je 120.000 vozila, a cilj je da se dostigne godišnja prodaja od čak 200.000 automobila. S obzirom na najviše standarde i kvalitet, na kojima se u “Volvou” već više od osamdeset godina  insistira, da se pretpostaviti da to i neće biti težak zadatak.

Volvo XC60 – najbezbednije Volvo vozilo

Volvo XC60 debitovao je početkom marta na ovogodišnjem Salonu automobila u Ženevi. Reč je o dizajnerski i tehnički najatraktivnijem Volvo modelu i prvi je Volvo automobil u takozvanoj crossover seriji. XC60 predstavlja savršen spoj komfora, svestrane upotrebljivosti konvencionalne limuzine i agresivnog sportskog automobila, a uz sve to ima prostranost jednog karavana. Od 1. avgusta „Grand Motors“, ekskluzivni zastupnik Volvo automobila za Srbiju, počinje pretprodaju novog modela XC60, čija će osnovna cena za verziju sa dizel motorom od 2,4 litra (163 KS) biti 37.900 evra u dinarskoj protivvrednosti, a u nju su uključeni carina, PDV i transportni troškovi.