Business Club

Cherif Moujabber

Režiser sajamskih predstava

Cherif Moujabber jedan je od vodećih svetskih eksperata za pripremu kompanija iz sektora delikatesne hrane za nastupe na specijalizovanim sajmovima i razvoj novih tržišta. Uz to, glavni je konsultant Američke nacionalne asocijacije za promet proizvoda delikatesne hrane koja je kreirala koncept čuvenih Fancy Food Show sajmova u SAD. Nedavno je imenovan za jednog od Top 100 najuticajnijih ljudi u sajamskom poslovanju.

Sajamska groznica


Putujem mnogo. Uspeh u mom poslu zavisi od klijenata, od osobe koja je naspram mene, koliko je otvorena. Postoje ljudi koji vrlo lako shvataju ono što im govorite i prepoznaju svoj interes u učestvovanju na sajmovima, a s druge strane, ima mnogo ljudi koji nisu spremni da promene nešto u načinu poslovanja. Najveći izazov u mom poslu jeste da motivišem ljude i pronađem proizvođače koji su spremni da rizikuju. Izlazak na američko tržište je veliki korak za svakog proizvođača i moj zadatak je da ih na tom putu ohrabrim.

U industriji sajmova sam od početka svoje profesionalne karijere, od ’75. Tada sam radio u organizaciji sajmova u kompaniji Horizon House (Dedham, MA) i pripremao sajmove komunikacijske opreme u SAD-u, Brazilu i Egiptu. Kasnije sam se pridružio Cahners Expo Groupu. Sa njima sam na organizaciji sajamskih manifestacija radio u Bostonu, Los Anđelesu, Stamfordu, Vašingtonu i na kraju u Singapuru, gde sam bio potpredsednik za azijisko-pacifički region. Tokom deset godina u toj kompaniji pokrenuo sam nekoliko sajmova u različitim industrijama – zdravstvene nege, komunikacija, elektronike i informacione tehnologije. 1993. osnivamo kompaniiju Creative Expos and Conferences (Kreativni sajmovi i konferencije) koja se bavi organizacijom sajamskih manifestacija u SAD-u i u inostranstvu i krećemo u organizaciju nekoliko događaja, uglavnom u području IT-a. Zahtevi za internacionalizacijom američkih sajmova postali su sve izraženiji, tako da danas moja kompanija savetuje u lansiranju sajmova i manifestacija izvan svoje zemlje i pomaže klijentima da privuku više stranih izlagača i posetilaca uspostavljanjem jedinstvene mreže međunarodne prodaje i marketinga (ISPN). Danas sarađujemo sa velikim brojem uglednih svetskih kompanija i organizacija među kojima je i National Association for the Specialty Food Trade/Fancy Food Show.

Fancy Food Show


Fancy Food festival se organizuje u Njujorku i ima tradiciju dugu preko pedeset  godina. Otkad ga održavamo, ima status najvažnijeg događaja u prehrambenoj industriji u SAD-u. Reč je o sajmu prvenstveno ekskluzivnih, fine food prehrambenih proizvoda i delikatesa. Ista vrsta manifestacije organizuje se svake godine i u San Francisku. Na Festivalu gostuje preko 2.400 izlagača iz preko 80 zemalja sveta, više od 300 kompanija iz Italije… Kupci su kompanije, uvoznici, lanci maloprodaje, distributeri, veliki i mali. Imamo i preko šeststo kupaca – malih specijalizovanih prodavnica isključivo uvozne hrane vrhunskog kvaliteta. Na sajmu oni pronalaze svoje buduće partnere i robu koja ih zanima. Neki posetioci su iz uslužnog sektora, reč je o restoranima koji dolaze iz cele Amerike i biraju namirnice i proizvode koji su im interesantni i koje bi uključili u svoje jelovnike… Nisu svi segmenti prehrambene industrije prisutni, nemamo pastu, pirinač… Fancy Food Show nije namenjen velikim proizvođačima i masovnoj proizvodnji, već onim malim, koji neguju visok kvalitet. Uglavnom je reč o high class proizvodima. Sajam se oslanja na fine food segment, specijalitete ekskluzivnih proizvođača. Često nas pitaju šta znači fancy kada je reč o hrani. Za nas ta reč predstavlja sve ono što nije masovna proizvodnja, što ima visok kvalitet kako proizvoda tako i ambalaže. Naravno, nešto što je vama ovde na dohvat ruke, u SAD-u može biti fancy. Proizvođači iz Srbije su na svom prvom pojavljivanju na Fancy Foodu prodali pečurke u vrednosti preko dva miliona dolara i bili veoma zadovoljni. Otad oni dolaze svake godine.

Izazovi globalnog tržišta


Na naš šou ne utiče mnogo situacija na globalnom tržištu hrane jer Fancy Food sarađuje sa malim, specijalizovanim proizvođačima. Reč je o proizvodima koji su znatno skuplji od onih standardnih, svakodnevnih prehrambenih proizvoda. Iako je tako, to je ipak velika prednost kompanija koje učestvuju u Fancy Food projektu. Jer tu nije suština samo u ceni i količini hrane koju dobijete za svoj novac. Ako je na primer pirinač jeftiniji na Tajlandu nego u Kini, kupićete pirinač sa Tajlanda, ali ta pravila ne važe u segmentu tržišta koje mi zastupamo. Mainstream maloprodajni lanci su znatno više pogođeni situacijom na globalnom tržištu hrane. Nas situacija na globalnom trzištu pogađa, ali isključivo na ličnom, ljudskom nivou, ali svesni smo da ima malo uticaja na naše klijente. Pre 4-5 godina bila je prava pomama za organskom hranom. Svi su o tome pričali i mnogi su krenuli u proizvodnju organske hrane. Bio je to na neki način trend. Danas je svega toga manje. Segment organske hrane neće nestati, biće prisutan, ali manje. Reč je o hrani koja je skuplja, a kada ste u recesiji, ljudima je na prvom mestu da kupuju ono što im je najpotrebnije. Vidimo jasno usporavanje rasta prodaje u SAD-u. Takođe, stvari se moraju promeniti u domenu primene lokalnih i međunarodnih standarda, koji će morati biti strožiji, kako bi se vratilo poverenje u kvalitet kod potrošača.

Culinaria Fine Food


Najbolji način proboja na novo tržište je preko sajmova, što je dokazano i u istraživanjima. Pojavljivanje na sajmovima je efektnije od oglašavanja, direktnog marketinga, PR-a i on-line promocija. Ovo pravilo važi i za tržište hrane. Umnožavanje festivala i sajmova hrane je još jedan dokaz te tvrdnje… Kina, Indija i Brazil sada imaju dva ili tri festivala hrane pokrenuta u poslednjih nekoliko godina. Naravno, ja sam posebno zainteresovan i puno očekujem od festivala ovde u Beogradu. Srpski proizvođači imaju neke zaista sjajne proizvode. Od borovnice do pečuraka, čokolade, preko džemova i sokova… Oni su znatno uspešniji u svojim nastupima i učinkovitiji kada izlažu zajedno i tako lakše skreću pažnju na sebe. Kolektivna prisutnost pomaže svakom pojedinačnom proizvođaču. Verujem da bi srpski proizvođači postigli bolje rezultate stvaranjem Fine Food asocijacije.
Učestvovanje na velikim međunarodnim sajmovima rezervisano je za gigante među proizvođačima hrane. Culinaria Fine Food Show je zamišljen sa ciljem da dovede što više inostranih kupaca u Srbiju. Organizatori će podržati učestovanje stranih kupaca ove godine, što će osigurati da manje firme iz regije dobiju priliku da predstave svoje ukusne proizvode na međunarodnom tržištu, a samim tim i povećaju domaću i međunarodnu prodaju. Culinaria je zamišljena kako bi srpski proizvođači pokazali svoje proizvode regionalnoj publici. U isto vreme, u manjoj meri, cilj je i privući neke međunarodne izlagače koji su zainteresovani za srpsko tržište.

Lično

Moja omiljena kuhinja je libanska. Kada sam u Srbiji, izabraću karađorđevu šniclu. Što se tiče vina, veliki sam ljubitelj dezertnih. Jedno od mojih omiljenih je Moscado. U slobodno vreme, kada sam kod kuće, uživam u igri sa svoja tri psa. Slušanje muzike me jako opušta, a jedan od izvođača koje volim je i Vlado Georgiev.

This entry was posted in Business Club and tagged , , , . Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.
Milica Delević
Mihailo Janković, generalni direktor kompanije Knjaz Miloš A.D.
Arsen Mihaič, izvršni direktor kompanije Royal Caribbean Adria

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*

  • Podrum Aleksić
  • VIRTUS