Broj: Foto:

S primitivom u svet

Alex Endrizzi, menadžer izvoza vinarije Cantine San Marzano sa juga italijanske regije Pulja, inače jednog od najvećih proizvođača vina Primitivo di Manduria, smatra da primitivo kao sorta još nije pokazao svoj pravi potencijal i da mu predstoji svetla perspektiva. Ako je suditi po srpskom tržištu, na kojem primitivo postaje ekstremno popularan, onda je Alex verovatno u pravu

 

Vinarija Cantine San Marzano bavi se proizvodnjom vina u klimatskim uslovima koji ponekad deluju ekstremno. Da li je teško nositi se sa zahtevnom klimom Pulje?

San Marzano proizvodi vina na jugu Pulje, u oblasti koja je poznata po crvenom zemljištu koje je bogato oksidima gvožđa. Uz mnoštvo sunčanih dana i toplote, to stvara odlične uslove za proizvodnju crvenih vina snažne strukture. Visoke temperature obezbeđuju potpunu zrelost grožđa, što je ujedno i tajna opojnog bukea naših vina. Naši agronomi instalirali su najmodernije senzore u najosetljivije oblasti, zahvaljujući kojima istog trenutka možemo da budemo informisani o bilo kakvom stresu koje grožđe trpi, kao što su dugi periodi bez kiše ili kada su temperature previsoke. Tehnike koje koristimo u našim vinogradima, a koje smo počeli da primenjujemo pre nekoliko godina, dozvoljavaju nam da se uspešno nosimo sa svim izazovima.

U vašim vinim oseća se uticaj Mediterana. Koliko vam je važno da negujete taj mediteranski šarm u vašim vinima?

Mediteranski stil naših vina nam je veoma važan – želja nam je da sačuvamo autentičan izraz našeg zemljišta, a da istovremeno radimo na izbalansiranim i čistim vinima. Zahvaljujući tehnologiji u našoj vinariji i naporima koje činimo ka dugovečnosti vina, u mogućnosti smo da proizvedemo moderna autentična vina iz srca Mediterana.

Kada biste morali da izdvojite jednu stvar koja po Vama najbolje opisuje stil vina Cantine San Marzano, to bi bila?

 Lepota.

Posle domaćih i regionalnih, italijanska vina su verovatno prva po potrošnji u Srbiji. Šta mislite da je razlog ogromne popularnosti italijanskih vina u našoj zemlji?

Beograd je udaljen 550 kilometara vazdušnom linijom severoistočno od oblasti Taranto, skoro bliže od Firence. Nismo daleko, a naše prijateljstvo je dugo i snažno. Važno je takođe dodati i da sorta primitivo vodi poreklo sa Balkana, tako da vaš pale verovatno uživa u primitivu već dugi niz godina.

Kada smo kod primitiva, koji je jako popularan u Srbiji, koliko je ova sorta važna za vašu vinariju?

Mi smo jedan od najvećih proizvođača vina Primitivo di Manduria, a njihov udeo u našoj proizvodnji je čak preko 50%. U poslednjih nekoliko godina primitivo je zabeležio dramatičan rast. Ljubitelji vina širom sveta zaljubljuju se u ovu sortu grožđa. Primitivo di Manduria je voćno, punog telo, vino koje je prijatno ali ujedno i kompleksno i zaokruženo. Po meni, to je tajna za njegov uspeh. Želeo bih da kažem da je i turizam pomogao u popularnosti primitiva. U poslednjih nekoliko godina našu regiju su posetili Madona, Hju Džekmen i Met Dilon, tako da sada mnogo više ljudi u svetu zna za primitivo i Pulju.

Kako biste opisali stil vina od sorte primitivo koji neguje vaša vinarija?

Naš stil je autentičan i zasniva se na ogromnom potencijalu za odležavanje, ali je istovremeno i moderan zbog upotrebe premium francuskog hrasta, zajedno sa savremenim tehnologijama koje koristimo u našoj vinariji, a koja omogućuje našoj enološkinji Caterini Bellanovi da kreira čista i kompleksna vina.

Kako biste opisali poziciju Cantine San Marzano na italijanskom tržištu?

San Marzano je brzo rastuća vinarija na italijanskoj vinskoj sceni. Uspeli smo da skrenemo pažnju uglednih kritičara ne samo na naš Primitivo, već i na našu vrhunsku kupažu Edda i rose Tramari.

Kako opisujete trenutnu situaciju na italijanskom vinskom tržištu, kakvi su trendovi, koje sorte i regioni su u fokusu?

Nakon velike popularnosti vina sa Sicilije, sada su u trendu vina Pulje. U Italiji, kao i na drugim tržištima, ona beleže konstantan rast prodaje. Cantine San Marzano je zajedno sa drugim proizvođačima kreirala jednu modernu intepretaciju vina iz Pulje. Nešto slično onome što se dogodilo na Siciliji pre deset godina.

Kako opisujete trenutan odnos snaga na tržištu između vina Pulje i vina čuvenih italijanskih regija, kao što su Toskana i Pijemont?

Mislim da je porast broja ljubitelja vina, što znači stvaranje jednog segmenta novih, modernih konzumenata, malo promenio odnose. Pijemont i Toskana su svakako prepoznatljivi i prestižni regioni, ali mislim da se ne prilagođavaju dovoljno brzo na promene ukusa potrošača. Pulja je na neki način sama sebe preporodila, kako bi bolje izašla u susret ukusu potrošača. Većina potrošača želi da uživa u prijatnom ukusu vina istog dana kada ga kupi i nisu zainteresovani da godinama čekaju da bi otvorili bocu zato što tanini još uvek nisu dovoljno zreli. Primitivo je spreman, voćan, pun i mekan, a uz dobrog enologa je i čist i lepo integrisan sa drvetom.

Koliko je važna dobra veza i rad sa lokalnim distributerom na inostranim tržištima vina i kakva su Vaša iskustva na srpskom tržištu?

Već nekoliko godina radimo sa firmom Compania de Vinos. Njihova posvećenost je naš uspeh. Izuzetno je važno imati strastvenog i dobro pripremljenog distributera, a u firmi Compania de Vinos su zaljubljeni u ono što rade. Kada volite vino i volite svoj posao, sve je znatno lakše i zabavnije.