Nedavno  održani sajam Wine Vision by Open Balkan 2024 doneo je i ekskluzivnu priliku da se uživa u bogatstvu italijanske vinske kulture.

Hala 2C Beogradskog sajma postala je centar ukusa, mirisa i tradicije, gde su posetioci mogli da istraže jedinstvenu ponudu vina iz gotovo svih italijanskih regija. Italijanska agencija za spoljnu trgovinu (ICE/ITA) u Beogradu, u saradnji sa predstavnicima sajamske manifestacije Vinitaly, sajmom Veronafiere i Ambasadom Italije u Beogradu, na prostoru od impresivnih 1.000 kvadratnih metara omogućili su da italijanski proizvođači vina predstave deo svoje bogate tradicije, inovacija i kvaliteta, potvrđujući status Italije kao jednog od lidera u vinskoj industriji.

Osim predstavljanja vrhunskih vina, glavni cilj bio je i uspostavljanje kontakata italijanskih proizvođača sa uvoznicima i distributerima sa balkanskog tržišta, kao i razvijanje novih poslovnih prilika.

Italija – lider na tržištu vina u Srbiji

Italijanska vina nisu samo sinonim za kvalitet, već i nezaobilazan deo asortimana srpskog tržišta, a kako je istakao Antonio Ventreska, direktor Italijanske agencije za spoljnu trgovinu (ICE/ITA) u Srbiji, rezultati prošlogodišnjeg sajma jasno su pokazali vrednost ovakvih manifestacija. „Italija je prvi uvoznik vina iz EU u Srbiju, a prošlogodišnji Wine Vision značajno je doprineo porastu uvoza. Udeo uvoza italijanskih vina skočio je sa 12,5% na 25% u toku 2023. godine. Kvalitet vina koja su dostupna u Srbiji takođe je znatno poboljšan“, istakao je Ventreska, naglašavajući značaj saradnje sa manifestacijama poput Vinitaly i sajmom Veronafiere.

Posetioci su imali priliku da probaju vina iz svih regija Italije: bela vina iz Collio Goriziana, crvena iz Abruza i Apulije, a tu su bila i klasična vina kao što su Chianti Classico, Amarone i Prosecco. Svaka čaša oslikavala je bogatstvo italijanske vinske tradicije. Jedan od vrhunaca ponude bio je i Brunello di Montalcino, poznat po svom kompleksnom ukusu i eleganciji.

Jedno od omiljenih italijanskih vina na srpskom tržištu je Prosecco. „Prosecco je zapravo jedan koncept, jedna ideja, a ne samo vino. Prosecco predstavlja proboj na tržište, jer je to vino koje je veoma interesantno, tako da brzo osvoji tržište i na taj način napravi prvi korak i otvara put drugim italijanskim vinima“, objašnjava Ventreska.

On je istakao da je prisustvo italijanskih proizvođača na sajmu ove godine povećano, sa čak 57 izlagača koji su došli sa ciljem da uspostave kontakte sa distributerima, uvoznicima i ljubiteljima vina iz regiona. Ovaj pristup je ključan ne samo za promociju italijanske vinske industrije, već i za ekonomski razvoj Srbije.

Održivi trendovi i inovacije 

Jedan od najuzbudljivijih aspekata italijanske vinske industrije su novi trendovi koje oblikuju savremene vrednosti, poput održivosti, istakao je Ventreska.

„Videli smo posebne tendencije na poslednjem sajmu Vinitaly, a to je prisustvo organskih i biodinamičkih vina koja su osvojila sajam. Svi veoma vode računa o drživosti. Kada govorimo o tipologiji prisutnih vina, primetili smo da je količina alkohola u vinima niža u odnosu na prethodne tradicionalne metode. Postoji asocijacija u Italiji koja je se zove Carbon free. Dakle, osmislili smo čitav lanac proizvodnje vina bez CO2 u kom se koriste i solarni paneli, tako da je ceo proizvodni proces osmišljen bez ugljen-dioksida. Osim toga, sve je manje plutenih čepova, a sve više održivih alternativa poput zavrtnja, što doprinosi smanjenju ekološkog otiska“.

Degustacije i master klasovi 

Tokom sajma, Hala 2C postala je mesto susreta ljubitelja vina, profesionalaca i proizvođača. Na štandu Agencije ICE/ITA organizovano je šest master klasova, za koje je bio zadužen Dejan Živkoski, predsednik Udruženja somelijera Srbije.

„Kada je reč o italijanskim vinima koje domaća publika voli, pored Prosecca tu je i Primitivo koji nas podseća na Vranac, jer su negde i srodnici, a takođe volimo i vina iz srednje Italije, poput Toskane i Abruca. Svest o tome da konzumiramo kvalitetnija vina se izuzetno podiže, što znači da ne moramo piti vina svaki dan, ali možemo sebi dobro vino priuštiti jednom ili dva puta nedeljno“, naglasio je Živkoski.

Utisci nosioca titule „Najbolji somelijer sveta“

Imali smo priliku da o ovogodišnjem sajmu čujemo utiske i od renomiranog somelijera Đuzepea Vakarinija, nosioca prestižne titule najboljeg somelijera sveta. 

„Oduševljen sam veličinom sajma Wine Vision i prisustvom brojnih balkanskih proizvođača. Za nas kao Italijane je veoma interesantno da možemo ovde da se upoznamo sa vinima Balkana. Srpska vina su izuzetno napredovala u kvalitetu i smatram da, uz dobru reklamu, mogu postati izvozni proizvod“, rekao je Vakarini.

Na pitanje koje italijansko vino najviše voli, Vakarini je rekao da mu je veoma teško da odgovori na to pitanje. „Naravno, ja zaista volim i cenim sva kvalitetna vina. Ako me baš pitate šta je ono što se meni najviše dopada, to su vina na koja sam ja navikao, a navikao sam na ona koja pijem iz mladosti. Ja sam poreklom iz jedne zone blizu Milana, dakle volim tradicionalna vina iz te zone, a ako pričamo o Italiji, generalno volim penušava vina, klasični Spumante, zato što je to vino koje može vrlo lako da se kombinuje sa mnogim jelima i u mnogim situacijama“, naglasio je Vakarini.

Tokom master klasova predstavljena su vrhunska vina italijanskih proizvođača, od poznatih penušavih vina Franciacorta do robusnih crvenih poput Barbaresca i Brunello di Montalcina. Vakarini je istakao da su vina sa sajma odraz bogate tradicije i pažljivo očuvanog zanata koji se prenosio generacijama.

Italijanska vinska simfonija se nastavlja

Wine Vision by Open Balkan 2024 još jednom potvrđuje da vino nije samo piće, već most koji povezuje kulture, tradicije i ljude. Italijanski nastup u Hali 2C pružio je ne samo uživanje u vrhunskim ukusima, već i uvid u budućnost vinske industrije – održivu, inovativnu i globalno povezaniju. Pozivamo sve zainteresovane da i sledeće godine  uživaju u ovoj nesvakidašnjoj vinskoj avanturi, gde svaki gutljaj priča priču o Italiji, njenim ljudima i nepokolebljivoj strasti prema savršenstvu.