U priči o kvalitetu nema mesta za reč kompromis
Ne bi bilo preterano ni neargumentovano reći da vinarija Tikveš u poslednjih dvadesetak godina konstantno pomera granice vinske scene u našem regionu. Od učmalog giganta do jedne supermoderne vinarije koja neumorno svom portfoliju dodaje nova premijum vina i koja gradi reputaciju i dobija priznanja za kvalitet širom sveta, to je put koji je za začuđujuće kratko vreme prešao ovaj makedonski vinski div. Podrazumeva se da su iza svega toga stajali jasna vizija i brižljivo planiranje, a koji su uz mnogo znanja, energije i posvećenosti sprovedeni u delo. Ogromne zasluge za ovaj vinski blickrig ima, između ostalih, i Koce Ivanovski.
Nakon što je diplomirao na Univerzitetu u Utrehtu (Bachelor of Science, Economics and Business Economics), a potom na London School of Economics and Political Science (Master of Science Management and Human Resources), što mu danas omogućava bolju komunikaciju i sagledavanje svih segmenata poslovanja, svoj radni vek posvetio je vinariji Tikveš i to u segmentu razvoja marketinga i ljudskih resursa. Poslednjih godina Koce Ivanovski živi na realiciji Skoplje – Beograd radeći na poziciji Country Sales Manager Serbia.
Savremeni i visokoprofesionalan pristup u svim segmentima – od proizvodnje vina i rakija, praćenja potreba tržišta, marketinga, distribucije… to je ono što je sinonim za vinariju Tikveš u poslednje dve decenije, a za magazin Wine Style Koce Ivanovski objašnjava šta je ključ ovog uspeha.
WS: Vinarija Tikveš je više od 136 godina prisutna na ovim prostorima, a poslednjih decenija i širom sveta. Šta je prema Vašem mišljenju najvažnije pri kupovini vina, koje su to odluke koje potrošači donose i čime se rukovode?
Vino morate da volite, razumete i poznajete da biste u njemu uživali na pravi način. Tada je kupovina jednostavna i brza, a sa kim ćete ga piti možete da birate. Danas je na tržištu mnogo vina različitih stilova, ukusa i iz različitih podneblja. Naravno da želimo da kažemo da je kvalitet vina najvažniji i da je presudan kada ga potrošači biraju. To jeste važno, ali moramo da priznamo da sorta grožđa, cena, etiketa, boca, pa čak i povod su takođe uticajni faktori pri kupovini. Potrošač zna šta hoće i mi kao proizvođači moramo da prepoznamo njegovu potrebu. Prošlost je bila drugačija, ali savremeni hedonistički pristup konzumaciji vina zahteva od nas da dođemo do saznanja šta želi kupac, ali i koliko može da plati.
Tikveš je jedan od velikih brendova koji može da zadovolji specifične ukuse široke publike segmentacijom vina, tako da svako može da nađe baš ono što traži. Za nas godinama važi pravilo value for money i mi intenzivno radimo na tome da nastavimo da pružamo više nego što naši potrošači očekuju. Ovo znači da od kategorije economy pa do premijum segmenta naša vina imaju najboljji kvalitet u odnosu na cenu. Dokaz za to je i ovogodišnja dvostruka zlatna medalja za vino T’ga za jug na takmičenju vina i alkoholnih pića China Wine and Spirits Awards, na kojem je proglašeno za Best value. Ovo najveće priznanje dolazi nakon ocenjivanja od strane 100 vinskih sudija, a koje su nominovali najveći uvoznici vina, restorani i specijalizovne prodavnice u Kini.
WS: Kakav je generalno kvalitet vina danas, ako posmatramo svetsko tržište?
Smatram da svi ulažu u kvalitet, što je dobro, ali na tome je potrebno raditi decenijama kako bi se došlo do visokog nivoa. Potrebno je kontinuirano ulagati u znanje, moraju da se koriste naučni principi i primenjuju najmodernije prakse. Kada je reč o drugim proizvođačima iz regiona, oni su zdrava konkurencija koja je potrebna. Jedni druge pratimo i učimo, ali moram da priznam da oni više uče od nas, jer imamo izuzetno iskustvo i maksimalnu posvećenost kvalitetu. Upravo kroz stalna ulaganja i inovacije Tikveš je započeo svoju regionalnu dominaciju. Mislim da smo pre 18 godina bili avangarda kada smo postavljali staze i standard za kvalitet i da su toga sada svesni i ostali proizvođači u regionu. Kada, recimo, terroir kombinujemo sa iskustvom, znanjem, naukom i sve to začinimo sa mnogo strasti − proizvod je izvanredan i zato imamo stalni rast u prodaji.
Kvalitet vina možemo da merimo i prema nagradama na svetskim vinskim takmičenjima. Njihov zajednički cilj je da ih stručnjaci valjano porede. Naša vina iz premijum platforme Tikveš Chateaux & Domaines vinski poznavaoci i entuzijasti širom sveta prepoznali su kao vrhunska. Ovaj izbor potvrđuju i mnogobrojni članovi žirija na takmičenjima, jer baš ovim vinima daju visoke ocene koje su ovenčane zlatom, srebrom ili bronzom. Ponosni smo i na celokupan portfolio iz linije Special Selection, za koji nas često pitaju: zašto nije u višoj klasi, jer je izuzetnog kvaliteta?
Da bismo mogli pravilno da procenjujemo kvalitet, moramo da se оbraćamo i ljudima za koje proizvodimo vino – potrošačima. Kupac je pokazao svoje potrebe, počeo je da prepoznaje i pravi razlike u kvalitetu, što našu vinariju čini još budnijom i posvećenijom cilju da uvek proizvodimo sve bolje i bolje vino. Ovo je istina i za Tikveš. Kontinuirano tražimo različite terroire, koji će dati specifična vina a po kojima nas potrošači i prepoznaju. Uvek je potrebno da pođemo od onoga što mi kao proizvođači nudimo kupcu.
Još jedna prednost koju uvek ističemo jeste da se u našim vinima nalazi manje sumpora nego što je to slučaj kod drugih vinarija, što govori o tome da veoma brinemo i o zdravlju naših potrošača. Dodavanje sumpora jedan je od najčešće korišćenih metoda za zaustavljanje „propadanja“, ali time vino postaje tvrdo, jer sumpor ima tendenciju da ga zatvori i potreban je dug put da bi ono postalo dobro za konzumaciju. Vrlo smo posvećeni potrošačima i primenjujemo nauku u svim segmentima, gde god je to moguće. Ako bih podvukao crtu, mogu da kažem da kontinuirano radimo na unapređenju i od toga ne odustajemo. Svaka berba je drugačija i trudimo se da pratimo trendove, ali i kvalitet.
WS: Da li smatrate da je edukacija potrošača važna i potrebna?
Potpuno razumemo da preveliki izbor vina nekad zna da ostavi kupca zbunjenim. Da bi to izbegli, kupci često po inerciji kupuju vino i gravitiraju ka brendovima koje prepoznaju. Tu je naša odgovornost, da pružimo znanje, bilo putem objava, kurseva, degustacija ili preko somelijera u restoranima. Potrebno je da potrošači probaju vina i saznaju više o njima, kako bi se upoznali sa interesantnijim i kompleksnijim, na kraju krajeva, sa kvalitetnijim vinima.
Tikveš je lider u vinskoj edukaciji i na tome stalno radimo. U Makedoniji i na regionalnim tržištima imamo više od 10.000 obučenih somelijera, konobara, vinskih entuzijasta… Radimo licencirane kurseve za javnost putem našeg obrazovnog tela Wine Educator. U Srbiji, uz degustacije radimo i edukaciju kupaca o vinima koje kupuju, jer to je jedan od najvažnijih segmenata u prodaji, kako kratkoročnoj tako i dugoročnoj. U Srbiji je izuzetno razvijen segment vinske edukacije, od severa do juga, i to utiče na novu i drugačiju percepciju kupaca.
WS: Home delivery i privatni kupci postali su novi segment tržišta u poslednjih godinu i po dana. Da li će se taj trend održati?
Zahvaljujući novim generacijama koje su odrasle u digitalnom dobu, a posebno tokom krize s koronom, postoji značajno povećano interesovanje za kupovinom vina putem interneta. Dodajte ovome rastući trend online degustacija, kao i online kurseva, dobićete sliku o tome u kom pravcu će ići nove kupovne navike. Zatvorili su se restorani i degustacione sale, što je smanjilo mogućnosti degustacija u intimnoj atmosferi sa predstavnicima vinarija. Takođe, nestao je i vinski turizam, što je bila prilika turistima da posete vinariju, da degustiraju vina među buradima, da se upoznaju sa istorijom, sa zaposlenima, da praktično osete duh vinarije. Zapravo, degustacija vina kakvu poznajemo potpuno je nestala.
Mi ne bismo bili vrhunska vinarija ukoliko ne bismo odgovorili ovim, kao i ostalim različitim željama i potrebama naših kupaca, koliko god to bilo komplikovano. Potrebno je da se opseg prodaje kreće od tradicionalnog načina kroz maloprodajne lance, i to radimo sa našim distrubuterom Delta DMD poslednje 4 godine, zatim kroz vinoteke i, kao u poslednje dve godine, kroz novi kanal Home delivery. Trudimo se da svi potrošači budu zadovoljeni i da do svakog dođemo na naš unikatan način. Uskoro ćemo imati i online shop kao novi kanal komunikacije sa kupcima u Srbiji. Kada kupac odluči koje vino želi da kupi biće mu potrebno samo nekoliko sekundi da ga naruči, a na nama je da ga dostavimo na traženu adresu. Online sales započeli smo u Makedoniji 2020. godine i sada započinjemo i u Srbiji. Prilikom stvaranja ove platforme praćeni su primeri najpoznatijih svetskih online prodavnica vina i potrošačima je omogućen jednostavan pristup celokupnom sadržaju.
WS: Da li ste zadovoljni prodajom vina u Srbiji?
Znate kako se kaže − uvek može bolje. U ovom trenutku smo na drugom mestu po prodaji total marketa u Srbiji i najbrža smo rastuća vinarija i vrlo smo ponosni na ove rezultate. Godišnja prodaja je gotovo 10,8 miliona evra prometa, što je dokaz da smo vredno radili i da nas potrošači prepoznaju po kvalitetu. Kao ispravno i ono u šta smo uložili mnogo energije pokazala se prodaja vina iz premijum segmenta u kojem se nalaze Barovo, Bela voda i Lepovo, ali i pojedine francuske etikete, poput vina Terrasse a l’Ombre. Tržište Srbije je za godinu i po dana već prepoznalo ova vrhunska vina i počelo je da ih kupuje, odnosno stvorilo je naviku da ih kupuje, a što je uvek najduži put.
Danas je velika potražnja za osvežavajućim vinima koja ne opterećuju, a mi slušamo naše kupce, jer to je početak ali i ključ uspeha u poslovanju. Tome teži svaka velika savremena kompanija kao što je Tikveš.
Leave A Comment