Marko Ninković, Cerpromet

U početku distributerska, a kasnije i uvoznička kuća, Cerpromet jedna je od onih ne tako eksponiranih, ali vrlo profesionalnih i stabilnih faktora na domaćoj vinskoj ceni. Vinski prvoborci, Ninkovići su od malog porodičnog biznisa tokom dvadeset godina postojanja prerasli u respektabilnog distributera  sa ozbiljnim portfolijom, kako domaćih vina i onih koja uvoze, sa tri vinoteke u Beogradu. Ovu porodičnu firmu danas predvodi Marko Ninković, koji je istovremeno i predsednik Udruženja uvoznika i distributera vina, kao i potpresednik grupacije uvoznika i distributera alkoholnih pića i vina u Udžuzenju za trgovinu u okviru PKS.

WS: Kako biste opisali današnje tržište u odnosu na njegove početke, u raznim aspektima?

U poslednjih nekoliko godina tržište vina se progresivno razvija. Kad su u pitanju proizvođači, prate se globalni trendovi, a naročito u aspektu ekologije i održivosti vinogradarske proizvodnje. Raste potražnja za prirodnim, biodinamičkim i organskim vinima.

WS: Šta su trenutno najpozitivnije stvari na našoj vinskoj sceni?

Mlađe generacije tehnologa uvode na naše tržište trendove iz regiona. Sve prisutnija su pet nat penušava vina, lepršaviji penušavci, kao i crvena vina sa manje uticaja drveta. Veliki akcenat stavlja se na vina od lokalnih ili novostvorenih sorti. Takođe, vina se konzumiraju na drugačiji način – jedan od zanimljivijih trendova je upotreba vina kao sastojka koktela.

WS: Šta su najveći nedostaci?

Mali broj tehnologa dobija šansu kod priznatih proizvođača, nemaju baš mnogo prostora da se pokažu i dokažu kroz nove ideje i ukuse. S druge strane, plaćene vinske karte dovode do jednolične ponude u ugostiteljskim objektima i samim tim, ljubitelji vina imaju manje šanse da konzumiraju svoje favorite.

WS: Domaća vina u odnosu na strana, kako je bilo nekad, a kako sada?

Napredak i nagrade koje naši vinari dobijaju na prestižnim svetskim takmičenjima pokazatelj su kvaliteta domaćih vina. U poslednjoj deceniji imamo strahovit rast kvaliteta vina, vizuelnog identiteta samog proizvoda, a sve su kreativniji i originalniji i sami nazivi vina.

WS: Najbolje vino koje ste ikad probali je…?

Mislim da još nisam probao vino koje bih nazvao najbolje u životu.

WS: Koja vinarija Vas je najviše impresionirala?

Najveću impresiju na mene su ostavile dve vinarije – španska vinarija Visente Gandia iz mesta Chiva pored Valensije i slovenačka biodinamička vinarija Guerila iz Vipave.

WS: Vinska anegdota koju ne možete da izbrišete iz sećanja?

Jako mi je interesantna priča sa Sajma vina iz Novog Sada iz 2009. godine. U to vreme su se malobrojni domaći proizvođači družili i držali zajedno. Posle Sajma otišli smo u restoran da zajedničkim snagama potrošimo potraživanja našeg vinara od restorana, bila je to tzv. kompenzacija iz tanjira.

WS: Da ste milijarder, kojih pet vina biste obavezno imali u svojoj kolekciji?

Iz sunčanih krajeva Caterwault Cabernet Sauvignon iz oblasti Napa valley, chenin blanc Roodekrantz Die Kliphuis  iz Južne Afrike, Montepulciano Semis Collefrisio od stare loze iz Abruzza, austrijski riesling Franz Hirtzberger i alzaški gewurztraminer Hugel Vendage Tardive.

WS: Kako vidite domaću vinsku scenu za pet godina?

Trgovinski lanci će nastaviti sve više da ulažu u biznis sa vinima, jer na vina gledaju kao na svaki drugi proizvod. Angažovaće vrhunske stručnjake u odabiru etiketa, a od domaćih proizvođača će zahtevati sve više private label vina. Veliki broj kompanija iz drugih branši, kao i poslovni ljudi, pronalaze se u vinskom biznisu i mislim da će taj trend biti sve izraženiji.

WS: Kada biste mogli da se vratite trideset godina unazad, šta biste  uradili drugačije u vinskom poslu?

Od starta bih prepoznao proizvođače organskih i biodinamičkih vina i posvetio bih veću pažnju uvoznim biodinamičkim i vinima bez alkohola. Takođe, poslušao bih svaki zahtev tržišta.

 WS: Šta za Vas znači kvalitetna distribucija vina?

Kvalitetna distribucija vina ogleda se u stalnom prilagođavanju zahtevima tržišta i kupaca, počevši od konstantne kvalitetne obuke svih osoba u lancu prodaje proizvoda, ekspeditivnosti logistike i asortimanske numerike, pa do kvalitetne ponude po najpovoljnijoj ceni.

WS: Koga od Vaših kolega biste voleli da vidite u Vašem timu?

Izdvojio bih koleginicu Sonju Stojić. Njena energija, upornost, posvećenost i predanost poslu je za primer.

WS: Omiljena gradska vinoteka, a da nije Cerpromet?

Pomenuo bih kolege koje nisu sa nama, koji su otvorili prvu vinoteku u SFRJ i to u Makedonskoj ulici u Beogradu. Od sadašnjih, izdvajam Wine & pleasure, Wine corner i Baltazar u Beogradu, a u Novom Sadu Gift smart box i Corpa deli market.