Broj: Piše: Foto:

Kako bi odgovorili na povećanu potražnju, uslovljenu sve većom popularnošću na stranim tržištima, proizvođačima šampanjca je ove godine omogućeno da povećaju rod grožđa u vinogradu, ne bi li proizveli dovoljne zalihe vina i spokojno sačekali planirano prosirenje vinogradarskih površina Šampanje.

 

Dok veliki broj francuskih proizvođača vina ne zna šta da radi sa zalihama, u Šampanji se pravi strategija kako bi na najbolji način moglo da se odgovori na povećanu potražnju, pre svega na izvoznom tržistu. Trend porasta potrošnje šampanjaca veoma je izražen u poslednjih nekoliko godina – samo u Francuskoj prošle godine prodato je 181.035.444 boca šampanjca, što predstavlja porast od 1,5 odsto u odnosu na 2005. godinu, dok je zabeležen izvoz 140.649.123 boca, što predstavlja porast od 8,77 odsto u odnosu na 2005. godinu. Ovakav trend porasta potrošnje šampanjaca, prisutan je iz godine u godinu. Međutim, do pre samo nekoliko godina, dve trećine proizvodnje konzumirano je u Francuskoj, dok sada veliki porast u potrošnji beleže zemlje van EU. U svetlu ovakvog porasta potraznje, sjajnih cifara i velikog obrta, sve je više zabrinutih, jer je proizvodnja dostigla limit. Sada se pred šampanjske kuće postavlja izazov da proizvedu više, ali i očuvaju kvalitet i prepoznatljiv stil.

Da bi se proizvođačima izaslo u susret, INAO (Nacionalni institut za zaštitu geografskog porekla) ove godine odobrio je povećanje dozvoljenog roda u vinogradu sa 13.000 na 15.500 kg/ha. Cilj je, a i obrazloženje ovakvog ustupka, da proizvođačima šampanjca mora da se omogući da proizvedu kvalitetnu rezervu, kako bi u narednom periodu mogli da zadovolje zahteve rastućeg tržista. U skorijoj budućnosti očekuje se zvanično proširenje vinogradarskih površina Šampanje i uslediće sadanja novih vinograda, ali do tada, tržiste mora da se ispoštuje.

Međutim, po rečima odgovornih, cilj je da se ostane na vrhu i neće biti kompromisa u povećanju proizvodnje po svaku cenu. Šampanjac mora da zadrži svoj imidž kao jedinstveni proizvod, a kvalitet da bude podrzan dobrom cenom.

Kod proizvođača nema bojazni kako će kupci reagovati na dalje povećanje cena u narednom periodu. Iz šampanjskih kuća ističu da, iako izvoze u 190 različitih zemalja, 83 odsto ukupne prodaje realizuje se na 1.500 km od Remsa, a enorman je potencijal u udljenijm delovima sveta. Trenutno je najveća ekspanzija u Rusiji, Brazilu, Indiji i Kini, a tek treba krenuti u „osvajanje“ Indonezije, Tajlanda, Venecuele ili Južne Afrike.

Dakle, Šampanji tek predstoji renesansa.