Pet vekova u boci
Francesco Mazzei potomak je čuvene i veoma stare toskanske vinarske porodice. Pet vekova duga tradicija za današnje nosioce poslovanja vinarije Mazzei – Frančeska i njegovog brata, predstavlja izazov, ali i obavezu prema precima.
WS: Vaša porodica ima dugu tradiciju u proizvodnji vina, koliko je tradicija bitna za Vas, i koliko vam pomaže danas?
Postoje tragovi iz 14. veka o našoj porodici. Naše najpoznatije imanje Castello Fonterutoli, u našem je posedu od 1435. godine. Ja pripadam dvadeset četvrtoj generaciji familije. Reč je o jednoj od najstarijih, i najuglednijh familija ne samo u Chianti Classicu, već i u čitavoj Toskani. Naša bogata tradicija nam pomaže i odmaže u isto vreme. Tradicija nam je pomogla da stvorimo jedan jak i prepoznatljiv brend. Manje dobra stvar je ta što vam ta tradicija stvara obavezu da ne smete popustiti već da morate u potpunosti da budete posvećeni poslu i neprestano ga unapređujete. Za mene i mog brata to je ozbiljan izazov.
WS: Vaša vinarija se od davne 1435. znatno proširila, čak i van granica Toskane, ipak Vaš chianti classico je još uvek zaštitni znak vaše vinarije?
Naši vinogradi se nalaze na tri potpuno odvojene lokacije: Fonterutoli, Belguardo i Zisola. Lepo je što u ponudi vina porodice Mazzei imate vina različitih regiona. Naravno, Castello Fonterutoli je naše najvažnije imanje. Na tom posedu imamo najviše zaposlenih i jednu veliku, modernu vinariju. Najviše smo orijentisani na crvena, ali imamo nešto belih i rose vina. Na svim parcelama ovog imanja sanđoveze je najzastupljenija sorta. Porodica Mazzei je poznata kao jedan od vodećih proizvođača chianti classica. Razlog za to je i činjenica da je moja porodica oduvek bila dinamična u svom bavljenju vinom. U poslednjih četrdeset godina bilo je mnogo investiranja, proširivanja imanja, kreiranja novih etiketa vina. Pri tome, snažno smo koristili viševekovno iskustvo naše porodice. Sedamdesete su bile najdinamičnije, tada krećemo sa novim sistemom proizvodnje, sa pronalaženjem boljih lokacija, selekcijom najboljih klonova.
Naša najpoznatija vinarija Castello Fonterutoli prostire se na 17 hektara u pet različitih oblasti, na različitim nadmorskim visinama, u 120 malih parcela. Uspeli smo da uparimo svaku od parcela sa pravim klonovima. Chianti iz Fonterutolija je veoma specifičan po svom karakteru. Naš chianti nije jednostavan, višeslojan je.
WS: Koji je pravi put do vrhunskog chiantija?
Da biste uopšte proizvodili chianti classico, u vinu morate da imate minimum 80% sanđovezea. U ostalih 20% mogu da uđu i neke druge crvene sorte. Razlika između nas i ostalih proizvođača chiantija je teroar, lokacija naših vinograda i, naravno, iskustvo. Našu paletu vina čine vina sa velikog broja različitih parcela, u čak 36 različitih varijanti sanđovezea. Naš chianti classico je veoma specifičan po svom karakteru, njegova jedinstvena kompleksnost potiče od raznovrsnosti pomenutih parcela. I naravno, iznad svih parcela, klonova, nalazi se i jedna velika vinarija, koja je dizajnirana tako da na najbolji način iskoristi sve pomenute različitosti. S druge strane, zbog tla na kom se nalaze naši vinogradi, vina su izrazito mineralna, sa izraženim karakterom. U tri reči – naš chianti classico bih opisao kao kompleksan, karakteran i elegantan.
Trenutno sve više radimo na finesama, eleganciji naših vina, a posebno na integraciji drveta. To je naš zadatak u ovom trenutku. Da imamo još više elegancije i kompleksnosti.
WS: Kako tumačite činjenicu da su chianti vina toliko popularna, ne samo u Italiji, već širom sveta?
Govorim u svoje ime, ono što mi se sviđa kod chianti vina je lep balans, voćnost, kompleksnost i veoma lepe arome na nosu. Dalje, tu je svežina, prijatne kiseline... Chianti apelacija je jedna od najpopularnijih na svetu. Ono što je sigurno, jeste da je na mestu broj jedan u Italiji. Nedavno je urađeno istraživanje koje je tragalo za najpoznatijim vinskim regionom na svetu. Chianti regija se našla na trećem mestu. Trenutna situacija na svetskom tržištu za naša vina je veoma dobra. U svakoj zemlji, na svakoj vinskoj karte imate bar jedan chianti, to se jednostavno podrazumeva. Dobra stvar je i to što imate dosta različitih chiantija, od onih zaista izuzetnih, pa samim tim i skupih, sve do onih prosečnih i znatno pristupačnijih.
WS: Vaša vina pripadaju onim „izuzetnim“?
Naša vina pripadaju top segmentu. Zbog toga, naša vina nisu baš za svakoga, jer su pomalo skupa, ali to je cena vrhuskog kvaliteta. U Italiji smo pozicionirani na prvom mestu u svom rangu. Prisutni smo u svim najboljim restoranima, vinotekama, a na domaćem tržištu prodajemo oko četrdeset odsto proizvodnje, dok ostatak naših vina izvozimo. Mi smo poznati kao veliki izvoznici, prisutni smo u 55 zemalja, među kojima su i Amerika, Kanada, Nemačka, Engleska, Švedska…
WS: Kakva je trenutno situacija za vina iz top segmenta na svetskom tržištu vina?
Svakako da je ekonomski faktor uticao na prodaju u poslednje vreme. Mnogo je više vina u zalihama kod gotovo svih proizvođača. Ipak, mislim da se stvari popravljaju i vraćaju u normalu. Ako pogledate vinsku industriju iz perspektive globalnog tržišta, veoma smo srećni, zato što imamo vino koje je globalno. I to oduvek.
WS: Vina Novog sveta su u velikoj ofanzivi?
Ako uporedite strukturu rezultata prodaje na globalnom nivou, Novi svet je ispred Starog. Na neki način je veštiji u nastupu na inostranim tržištima. Kod njih imate mnogo više ulaganja u marketing. Vođenje naše vinarije je mnogo više povezano sa porodičnom tradicijom. Naravno, to nije dovoljno! Da biste uspeli u ovom poslu morate postati vidljivi, vaša vina moraju biti prepoznatljiva, morate imati dobre menadžere i organizaciju. To sve imamo, a ono što moramo jeste da nastavimo sa ulaganjem u marketing, pre nego što bismo nastavili sa širenjem naših poseda. Plan nam je i da prethodno konsolidujemo portfolio.
Leave A Comment