Evolucija industrije krstarenja
Nakon završetka srednje Pomorske škole i obavezne prakse na brodu, odlučio je da nastavi karijeru u turizmu, a prva iskustva stiče u turističkoj agenciji Kompas Portorož. Zbog velike ljubavi prema elektronici Arsen Mihaič kasnije ipak napušta turizam i nastavlja obrazovanje na Fakultetu za elektroniku u Italiji. Posle diplome vraća se u Sloveniju, gde u lokalnoj firmi uvodi IT podršku u poslovanju, a na želju poznatog slovenačkog audio-video studija (AV-studio) preuzima projekat uvođenja multivizije na području Slovenije i Hrvatske. Dve godine kasnije, kako ostatak njegove familije pokreće privatni biznis u pomorskom turizmu, prvi put se susreće sa kruzerima i tim segmentom turizma. Od tog trenutka njegovo obrazovanje i buduća iskustva dovela su ga daleko, do pozicije izvršnog direktora Royal Caribbean Adria, dela grupacije Royal Caribbean Cruises Ltd, jedne od najvećih kruz kompanija na svetu, poznate i cenjene prvenstveno u segmentu luksuznih krstarenja
Osvajanje Jadrana
Pre otprilike trinaest godina američka kompanija Royal Caribbean Cruises Ltd. odlučila je da proširi svoje poslovanje i na evropska tržišta. Osnivanjem predstavništva u Italiji stvorili su se novi poslovni izazovi i za naše tržište. Te iste godine potpisuje se ugovor za generalnog agenta kompanije za područje bivše Jugoslavije sa Cruise & Ferry Centrom, gde preuzima mesto člana uprave. Posle prvih vidljivih rezultata u prodaji, Royal Caribbean odlučio je da osnuje međunarodno predstavništvo za države regije Adriatic sa sedištem u Sloveniji i branch office-ima u Hrvatskoj i Srbiji. Moja trenutna pozicija izvršnog direktora unutar Royal Caribbean Adria daje mi mogućnost da sa svojim timom uvodim zadanu strategiju poslovanja, pozicioniram ekskluzivni brand za krstarenja na našem tržištu, te što boljim obrazovanjem prodajne mreže, targetiranim marketingom i prodajnim aktivnostima postignemo zadate rezultate i povećamo udeo na našem tržištu, na kojem inače danas dominiraju low cost kruz kompanije.
Prekookeanski izazovi
Royal Caribbean Cruises Ltd. sa sedištem u Majamiju u SAD druga je najveća kruz grupacija na svetu, a obuhvata 5 brendova, 40 brodova, među kojima i dva najveća na svetu, te zapošljava oko 60.000 radnika širom sveta na brodovima i na kopnu. U floti su najprepoznatljiviji brodovi naše mainstream kompanije Royal Caribbean International, koji su najinovativniji na svetu, a tu su i brodovi iz klase Solstice, naše premium kruz kompanije Celebrity Cruises, te dva butična broda iz upmarket segmenta Azamara Club Cruises. Našim brodovima može da se krstari bukvalno po celom svetu ili bolje rečeno svuda gde ima mora, a omiljene destinacije su Karibi, Aljaska, Južna Amerika, Evropa, Bliski istok, Azija, Australija i Novi Zeland. Za ostvarenje korporativne strategije RCC je u poslednje tri godine osnovao oko petnaest novih kancelarija širom sveta. Sa tom strategijom u planu je da do kraja 2012. godine povećamo broj putnika sa neameričkog tržišta za 50%. Kako bismo to mogli da ostvarimo u poslednjih pet godina sagradili smo čak sedam novih brodova, a u narudžbi su još tri do kraja 2015. Da bi se kompanija bolje profilisala i odmakla od sadašnjih low coast ponuda, izgradila je dva najveća broda na svetu koji svojom ponudom nadmašuju svu dosadašnju konkurenciju, pa se na takvim brodovima može naći i bazen za surfing, stena za penjanje, zatvorena promenada, teatar u vodi, park sa pravim zelenilom… Takođe , u premium segmentu smo tražili nešto novo, pa se u tom smislu sakupio tim stručnjaka koji je dnevno sarađivao sa grupom žena iz različitih profila kako bismo sagradili novu klasu brodova zvanu Solstice, koja bi bila po meri moderne žene. Ta klasa je meni lično omiljena, jer je karakteriše moderni prestiž, a istog je mišljenja i nezavisna stručna javnost koja je taj tip brodova nagradila sa najviše nagrada u poslednjih nekoliko godina za najbolji veliki kruzer, izvrsnu gastronomiju u čak sedam restorana, za najbolji smeštaj, kao i sadržaj na brodu.
Odgovor na krizu
Kao i gotovo svi ekonomski subjekti u Evropi, kriza je primetna i u našoj branši. Kao odgovor na tu situaciju, u 2012. godini bili smo prinuđeni da snizimo cene nekih evropskih krstarenja u poslednjem trenutku kako bismo brodove popunili do kraja. Takođe, neke brodove smo za sledeću sezonu preselili na rentabilnije destinacije. Znate, za razliku od klasičnih smeštajnih kapaciteta na kopnu, mi naše brodove možemo da selimo na tržišta sa većom potražnjom kako bismo stopostotno popunili kapacitete. A to uopšte nije malo – čak 85.000 punika nedeljno. Uz sve to želimo da zadržimo kvalitet našeg Golden Anchor servisa, koji je vrlo cenjen među vernim gostima i turističkim agentima. I to nam uspeva, jer su nam ocene na skoro svim brodovima podignute na rekordni nivio. Zato ćemo u segmentu luksuznih krstarenja i ove godine beležiti porast broja putnika, a to govori da je ovo stabilan segment sa još mnogo potencijala. Ujedno, to je i segment u kojem se u poslednje dve godine gradilo najviše brodova.
Poslovanje na novim talasima
Mnogo toga se promenilo u poslednjih pet godina, pa je tome trebalo prilagoditi poslovanje. Zato se sada više radi na planiranju, traže se nove destinacije i luke, planiraju se duža stajanja u lukama, mogućnosti ukrcavanja u međulukama, radi se više na ponudi za goste na brodu, na obrazovanju turističkih agenata, PR-u i marketingu, sigurnosti putnika i posade, kao i na diplomatskim pitanjima oko viznog režima i pitanjima investicija u lokalne pristanišne infrastrukture. Potrebna je evolucija kruz industrije ako želimo da se obratimo što širom spektru gostiju, a upravo je naša kompanija Royal Caribbean International poznata po tome da gradi brodove za sve generacije i tipove klijentele, kao i da uvodi najviše inovacija u ovu industriju. Detalji našeg novog projekta Sunshine nisu još javno poznati, ali biće to preporod ove oblasti. Ne sakrivamo želju da jednog dana postanemo najveća svetska kruz korporacija, ali već danas možemo da se ponosimo najvećom međunarodnom prodajnom mrežom u industriji krstarenja i najvećim i najinovativnijim brodovima. Naše napore za sada fokusiramo na nova tržišta u Aziji i Južnoj Americi, koja u poslednje tri godine beleže dvocifren rast. U planu je i povećanje prisustva na emerging tržištima Evrope, u koja spada i Srbija i ostale države u regionu, i preusmeravanje klijentele iz klasičkih hotelskih ili all-inclusive resort putovanja na krstarenja.
Koncept ultimativnog zadovoljstva
Koncept naših krstarenja je zapravo jako jednostavan. Mi gostu nudimo smeštaj u vrhunskom hotelu na talasima, koji zapravo putuje sa vama, a na kojem je sadržaj ponude na nivou jednog većeg grada. Uz to svakodnevno obilazite svetski poznate destinacije i metropole, obiđete nekoliko zemalja i čak možda dva kontinenta za cenu jedne destinacije. E sada, to uporedite sa bilo kojim hotelom ili destinacijom na svetu i odmah će vam biti jasno zašto nam je procenat povratnih gostiju veći od devedeset odsto.
Neki novi ljudi
Danas su krstarenja u svetu poznata ne više samo po starijim bračnim parovima i finansijski dobrostojećim putnicima, već i po mladim porodicama, aktivnim parovima, grupama prijatelja na putovanju ili timbildingu, putnicima sa prefinjenim ukusom za dizajn, gastronomiju i lifestyle. Kad sam ja prvi put otišao na krstarenje 1997. godine, prosečna starost putnika bila je oko 55 godina, a danas je prosek 35, iako to zavisi od kompanije, destinacije i termina putovanja. Klijentima koji se tek upoznaju sa krstarenjima savetujem da stupe u kontakt sa specijalizovanom agencijom za prodaju krstarenja. Postoje takozvana „mini krstarenja“, koja su idealna za prvi put, jer na njima lično može da se isproba „život“ na brodu , a takvo krstarenje obično kreće iz Barselone do Balearskih ostrva, u severnoj Evropi po Baltičkim prestolnicama ili su to Bahami sa polaskom iz Majamija. Ponekad radi obuke tržišta pripremimo i predavanja na tu temu, kao i jednodnevnu posetu brodovima u obližnjim lukama. Iza odluke klijenata da postanu putnici na prvom mestu je destinacija, na drugom ponuda broda, a tek na trećem mestu dolazi cena.
O brodskim kašikama i čašama
Sve brodske kompanije žele da istaknu enogastronomiju na svojim brodovima. Jedna od najpoznatijih kompanija po tome je upravo Celebrity Cruises, koja sa svojim izborom od 500 različitih etiketa vina, sommelierima i svetski priznatim kuvarima omogućuje poseban užitak. Dolaskom brodova klase Solstice, za ljubitelje vinskog turizma opremili smo na kruzerima vinoteke u kojima uz pomoć sommeliera birate vina, ili sami sipate vino na posebnim automatima. Tu su i Riedel radionice za ljubitelje vina, privatne ture sa obilaskom brodskog vinskog podruma, kao i organizovana krstarenja sa posetom vinskim regijama.
Sasvim lično…
Sebe smatram umerenim hedonistom i velikim ljubiteljem putovanja i mora, što znači da bi moje idelano putovanje trebalo da bude okruženo modernim luksuzom i prirodnim lepotama. Takva idelana kombinacija je krstarenje premium brodom po Australiji, Tasmaniji i Novom Zelandu, pa iz Honolulua do Sidneja sa zaustavljanjem na Francuskoj Polineziji ili egzotičnim Galapagos ostrvima sa našim ekspedicijskim brodom. Putujući po svetu uvek isprobavam lokalna jela i različite ukuse. Uz hranu najčešće konzumiram vino, a moja omiljena, bez obzira što sam probao vina iz najpoznatijih svetskih vinskih regiona, još uvek su ona iz Goriških Brda, konkretno crveno vino Duet Lex Edija Simčiča ili Bela Burja iz vinarije Burja iz Vipavske doline. A tu su i toskanska vina iz kuće Lucente… Uh, ima ih previše…
Leave A Comment