Broj: Piše: Foto:

Na poziv Ekonomskog odeljenja ambasade Španije početkom maja ekipa magazina Wine Style bila je u Sijudad Realu, u poseti najvećem sajmu španskih vina Fenavin. Bila je to lepa prilika da se oseti sva moć ove osvedočene vinske sile…

Put od obližnjeg hotela da sajma Fenavin, smeštenog nadomak centra Sijudad Reala, nije se mnogo razlikovao od onog dobro poznatog, svakodnevnog puta od kuće do posla – dok su putnici bili zagledani u Instagram, vozač autobusa se pravim malim bravurama provlačio kroz gužvu u saobraćaju. Vrtoglava vožnja autobusom navodila nas je na pomisao da smo, iako hiljadama kilometara daleko od Beograda, zapravo veoma blizu. Međutim, nakon tri dana besomučnog degustiranja španskih vina na Fenavinu, pošto smo „upili“ svu svežinu i mineralnost severozapada, voćnost i uravnoteženost centra, snagu i toplinu vina s juga, te prefinjenost Priorata, podsetili smo se da smo ipak daleko od kuće, a još važnije, da su autentičnost i različitosti lepe i da nam zapravo nedostaju.

Osećaj blage nesigurnosti i nervoze često prethodi gotovo svakom dolasku na neki veliki sajam i ne pušta vas sve dok ne rešite nekoliko važnih pitanja – gde je pult za registraciju, gde je press sekcija, gde možete da popijete dobru kafu, koja je šifra za wi-fi, gde su radionice… Kada smo se rasteretili ove male sajamske anksioznosti, a na Fenavinu je to bilo jako brzo zato što je nekako jasan, pregledan i odlično „označen“, ostalo nam je samo da se posvetimo vinima…

Španija i te kako ima šta da pokaže! To je prva zemlja u svetu po površini pod vinogradima, sa blizu milion hektara pod vinovom lozom. Reč je ujedno i o najvećem izvozniku i po veličini trećem po redu proizvođaču vina u svetu, sa najvećim brojem sunčanih dana godišnje u Evropi, sa devet različitih klimatskih oblasti i širokom paletom teroara koje karakterišu jedinstveni mikroklimatski uslovi. Neke od najzastupljenijih sorti grožđa širom sveta vode poreklo upravo iz Španije, kao što su airen, tempranillo, garnacha tinta, monastrell i carinena, dok neke koje se gaje mahom samo u Španiji i okolini, kao što su albarino, verdejo, macabeo, mazuelo, graciano, mencia i bobal dobijaju sve veću popularnost u svetu. Ako se pritom ima u vidu da je Španija dom za preko 600 autohtonih sorti grožđa, uz 70 oblasti sa zaštićenim geografskim poreklom, nije iznenađenje da u Španiji postoji nacionalni sajam ovog obima i kvaliteta.

Ako je Fenavin najbolji sajam za upoznavanje sa španskim vinima, onda je Vinska galerija, smeštena u jednom od paviljona sa preko 1942 uzorka koje samostalno možete da degustirate, bez konkurencije najbolje mesto na Fenavinu. Naš utisak, nakon trodnevnog obilaska galerije, jeste da je Španija koliko crvena, toliko i bela, ali da nam vina sa severa više „leže“. Naši favoriti, bez premca, bila su vina sorte albarino iz regije Rias Baixas, kao i crvena, pomalo trendi vina sorte mencia takođe sa severozapada, iz regije Bierzo.

 Fenavin je koncipiran tako da je u potpunosti usredsređen na posao, da pomogne i omogući vinarijama i vinskim profesionalcima da stupe u direktan kontakt. Radi toga je kreirana i digitalna platforma Kontaktirajte sa… koja omogućava učesnicima sajma da unapred isplaniraju svoju poslovnu agendu, uz mogućnost da u skladu sa interesovanjima filtriraju i pretražuju vinarije prema vrsti vina, sorti grožđa, geografskom poreklu… Zahvaljujući ovom projektu, svako od 18.340 kupaca, od kojih je 4.225 bilo iz inostranstva, iz 104 zemlje, imao je u proseku po 27 poslovnih sastanaka. U razgovoru sa nekoliko izlagača shvatili smo da im Fenavin vrlo prija, jer za razliku od drugih sajmova, na kojima zakazuju sastanke sa svojim klijentima, kupcima i ljudima koje već poznaju, ovde komuniciraju sa novim licima sa kojima se ranije nisu susretali. Takođe, bio je izražen već dugogodišnji globalni trend ukrupnjavanja, pa su tako veliki broj izlagača činile velike vinske kompanije, odgovorne za nastup i poslovanje više vinarija. Ovaj visokoprofesionalni model rezultirao je i time da su predstavnici prodaje i marketinga na velikom broju štandova bili porekom Englezi, Skandinavci ili Francuzi, a većina njih sa WSET Level 3 ili WSET Level 4 diplomama.

FENAVIN U BROJKAMA I SLOVIMA

Fenavin već 18 godina omogućava i vinskim profesionalcima i ljubiteljima vina iz celog sveta da se upoznaju sa španskom vinskom tradicijom i da uživaju u vinima i onih malih i velikih, tradicionalnih i modernih vinarija. Izložbeni prostor ove godine bio je proširen za još dve hale, kojih je na ovogodišnjem sajmu bilo devet, sa ukupno 33.346 kvadratnih metara izložbenog prostora. Najveći sajam španskih vina u svom desetom izdanju i za svoj osamnaesti rođendan zabeležio je rekordni broj španskih vinarija-izlagača, čak 2.224, a predstavljene su apsolutno sve vinske oblasti Španije sa zaštićenim geografskim poreklom.

O veličini i značaju ovog sajma možda najbolje govore zvanični podaci, koji kažu da je ove godine bilo akreditovano 111.215 gostiju, uglavnom profesionalaca u vinskom biznisu.

 

Manuel Juliá, direktor sajma FENAVIN

Puna dimenzija vinske Španije

WS: Kako biste opisali ovogodišnje izdanje sajma Fenavin?

Fenavin je i u ovogodišnjem, desetom po redu izdanju, nadmašio očekivanja i to ne samo po brojkama, koje su istorijske, već i po opštem utisku. Mislim da je svako ko je posetio sajam tokom ta tri dana mogao da vidi da su stolice na svakom štandu, i u Biznis centru, bile stalno zauzete. Mogli ste da vidite prepune hale, da u prolazu čujete razgovore na različitim jezicima, zvuk zveckanja čaša… Sve ovo govori o izuzetnoj dinamici poslovnih susreta, kao i aktivnostima i atmosferi koja je vladala na sajmu. Profesionalni kupci, uvoznici i novinari došli su iz 104 zemlje sveta. Bio je ovo definitivno veliki sajam.

WS: Da li je teško predstaviti španska vina na samo jednom događaju, imajući u vidu toliku raznolikost kada je reč o tipovima vina, regijama, sortama i stilovima?

Španija ima čarobna vina koja govore sama za sebe. Međutim, bilo je potrebno obezbediti im odgovarajuću pozornicu, kako bi na najbolji način mogla da pokažu svoj kvalitet – i onima koji traže konkretne stilove, ali i onima koji žele da otkriju nova, jedinstvena vina i da se iznenade. U tom smislu, Fenavin je, sa svojom Galerijom vina, imao idealne uslove za degustaciju 1.492 vina i bio je savršeno mesto gde su posetioci mogli da osete punu dimenziju ukusa vinske Španije.

WS: Nakon tri dana na sajmu, stekao sam utisak da španska bela vina mogu da idu ukorak sa crvenim vinima i da imaju sjajnu perspektivu na globalnom tržištu. Kakvi su Vaši utisci?

Španija je oduvek proizvodila velika bela vina, ali je snaga naših crvenih vina u značajnoj meri privukla pažnju ljubitelja vina u svetu i ona su postala dominantna u prodaji. Ipak, postepeno su i bela vina pronalazila put do ljubitelja vina širom sveta i to prvenstveno zbog kvaliteta. Španska bela vina su postala vrlo popularna na inostranim tržištima i vrlo sam zadovoljan tom trenutnom pozicijom, ali sam takođe i siguran da će ona biti još bolja u budućnosti.

WS: Koji su najveći izazovi sa kojima se susreću organizatori sajma?

Treba imati u vidu da smo ove godine okupili 1.946 vinarija, svaka od njih ima svoju istoriju, jedinstven stil… i svi izlagači traže najbolji prostor da se predstave: zato uvek vodimo računa o našoj biznis platformi, kao što je program Contact with. Ova digitalna platforma omogućava posetiocima da još pre početka sajma zakažu sastanke i organizuju svoju poslovnu agendu, ali služi i kao detaljan informator o svim vinima koja će se predstaviti u Galeriji vina. I, naravno, neophodno je održavati adekvatan odnos između broja vinarija sa jedne, i broja kupaca sa druge strane. Ako bi se ta ravnoteža narušila, sajam bi izgubio svoj smisao.

Ove godine je sve proteklo savršeno. Svaki profesionalni posetilac ostvario je prosečno 27 komercijalnih kontakata, barem prema nama dostupnim podacima, što nas dovodi do cifre od 495.180 razmenjenih kontakata među 18.340 kupaca, što domaćih, iz Španije, što međunarodnih. To je odličan posao.

WS: Da li je teško dovesti ključne profesionalne posetioce na sajam i kako to postižete?

U dosadašnjih deset izdanja, ovaj sajam ne prestaje da raste. Nema sumnje da je uspeh svake godine ponaosob govorio sam za sebe i da je na taj način bio preporuka i kupcima i profesionalcima. S druge strane, imamo mrežu predstavnika širom sveta, koji pomno prate potrebe tržišta i otvaraju nove puteve našim vinarijama; pomažu im da učvrste već ostvarena partnerstva i saradnje, a uvek su tu i da inostranim kupcima iz bilo koje zemlje daju potrebne informacije i odgovor na svako pitanje.

Imamo predstavnike zavidnog stepena profesionalizma, sa odličnim osećajem za tržište, i to je umnogome omogućilo da na ovom sajmu u tri dana, budu prisutni kupci iz svih krajeva sveta, a koji su želeli da u svoje zemlje odnesu najbolja španska vina.

WS: Polazeći iz perspektive ovogodišnjeg Fenavina, koja španska vina ili regije su najperspektivnije?

Mi smo sajam španskih vina, i ovih 10 izdanja koja smo organizovali moji saradnici i ja (tokom 18 godina), dala su mi globalan uvid u španska vina. Rekao bih da u svakoj španskoj regiji ima vina i stilova koji mogu da zadovolje i najistančanije ukuse. U Španiji postoji mnogo velikih vinarija, ali i onih malih, koje kombinuju najnaprednija tehnološka dostignuća a ujedno i poštuju dugu vinsku tradiciju Španije, stvarajući jedinstvene ukuse koji dolaze iz različitih regija i sorti.

U tom smislu, rekao bih da u Španiji postoje vina za svakoga: za one koji traže neki konkretan stil ili ukus, ali i za one koji bi da se prepuste iznenađenjima i uživaju u traganju. Živimo u zemlji satkanoj od mnoštva raznovrsnih i delikatnih tipova klima i zemljišta, a koji se preslikavaju u kvalitetu svakog vina. To nam otvara još šire horizonte za dalji razvoj.