Dizajn je „vozilo“ prodaje
Evan Daglis, (Evan Douglis), poznati njujorški arhitekta i dizajner, direktor kompanije „Evan Douglis Studio“, inače, svetski poznatog studija koji se bavi arhitekturom opredeljenom za inovacije i savremeni dizajn, takođe je i profesor i šef katedre na studijama arhitekture na univerzitetu „Pratt Institute“ u Bruklinu. Jedan od njegovih poslednjih radova jeste dizajn ekskluzivnog pakovanja za specijalno izdanje viskija Chivas Regal 12 i tim povodom boravio je u Beogradu, kao gost kompanije „Pernod Ricard“, a u razgovoru za nas magazin pričao je o trendovima u svetu dizajna.
Stvaranje „savremenog baroka“
Trudimo se da radovi našeg studija budu medijum koji će provocirati gledaoce da razlicito misle i da se različito osećaju prema našim radovima.
Veoma smo posvećeni, ne samo dizajniranju, već i samoj produkciji naših ideja. Većina dizajnera radi isključivo na projektovanju, dok se samim proizvodom bavi neko drugi, tako da nemaju kontrolu nad konačnim izgledom svog dela. Mi radimo drugačije, jer smo uključeni u sve faze nastajanja proizvoda. Inače, napori mog studija usmereni su na stvaranje „savremenog baroka“, pri čemu u velikoj meri koristimo kompjutersku tehnologiju, kako bismo stvorili različite vizuelne efekte.
Ispunjava me etička pozadina rada u obrazovanju
U radu u obrazovanju bitne su mi dve stvari. Prva je što sam u prilici da učestvujem u različitim istraživačkim projektima, zajedno sa ostalim studentima i profesorima. Reč je o projektima na kojima je nemoguće raditi ako ste van škole. Druga stvar koja me ispunjava jeste etička pozadina cele priče, jer imam priliku da učestvujem u obrazovanju velikog broja mladih, novih generacija. Na mojoj katedri je vise od 550 studenata i oni ce jednog dana „izaći u svet“. Ako ih za pet godina, koliko sam sa njima, naučim da se u tom svetu ponašaju odgovorno, onda ću biti zadovoljan. Ipak, jednako me zanima i rad u studiju, rad na novim idejama i mogućnost da ih testiram na tržištu.
Stari svet gledan očima novog sveta
Mnoge kompanije potenciraju dugu tradiciju svojih proizvoda. Međutim, to za nas ovog puta zaista nije predstavljalo nikakvo opterećenje. Kada su nam se obratili ljudi iz kompanije „Chivas Brothers“ već smo radili na našem projektu u kancelarji i oni su u našem radu zaista želeli da vide tu tenziju između starog i novog sveta. Želeli su da nas rad bude pogled na stari svet, ali gledan očima novog sveta. Za nas je velika čast što su nas ljudi iz ove kompanije izabrali da dizajniramo njihovo specijalno pakovanje. Reč je o viskiju koji je prisutan na tržištu dugi niz godina, to je brend koji ima bogato nasleđe i snaznu vezu sa statusom, postignucem i, generalno, sa stilom življenja. Oni su verovali da mi, kao umetnici, možemo da kreiramo vizuelni proizvod koji će predstavljati ekvivalent pomenutim vrednostima. Ukupno će biti proizvedeno 2.000 000 boca viskija Chivas Regal 12 u specijalnom pakovanju koje je kreirao nas studio i ponosni smo što ćemo biti deo slavne Chivasove istorije.
Ograničenja su poželjna
Kada radimo na projektima koji zahtevaju i funkcionalnu dimenziju to nas ne sputava. Naprotiv, mislim da su ograničenja poželjna. Prostorna, ekonomska, situaciona ogranicenja su najčešće dobra, jer vas teraju da budete kreativniji. Nasi radovi su veoma eksperimentalni, ali mi želimo da radimo na što je više moguće „kucnih“, institucionalnih projekata. Tako da, što se mene tiče, voleo bih da nas rad bude još više u vezi za realnim svetom. Radeci na funkcionalnim projektima imam više mogucnosti da doprinesem društvenom napretku. Trenutno radimo na „biološkim“ ciglama – ciglama koje će biti poput biljaka i koje će menjati svoj oblik u zavisnosti od naših potreba. U budućnosti, radice se sa sve kompleksnijim materijalima. Imaćemo cigle koje će same reagovati na pomeranja Sunca i menjati oblik kako bi apsorbovale vise svetlosti. Želimo da kroz nas dizajn resavamo, ne samo aktuelna pitanja, već i ona koja će biti aktuelna tek za deset, dvadeset godina. Nas interesuje, a ja smatram da je to ključno pitanje ovog veka – kako napraviti prirodu? To pitanje je naučno, ali i mitološko.
Dizajn mora da prati poruku proizvođača
Dobar dizajn treba kod vas da probudi želju da popijete času viskija, ili da nosite jednu vrstu odeće, ili želju za boravkom u određenom enterijeru. Dakle, mora da bude efikasan, prikladan, mora da prati poruku proizvođača. Prvo morate da shvatite datu poruku i tek onda da svojim dizajnom doprinesete njenom sirenju. Konkretno, kod dizajna za pakovanja za alkoholna pića, morate da shvatite i da ojačate vezu između ukusa i izgleda jednog pića. Mislim da je čitav svet satkan od različitih formi zavođenja. Dobar, prefinjen dizajn deluje kao magnet, i poput mirisa i arome privlači nečije interesovanje i pažnju. Loš dizajn, opet, završava kao „arheoloska ruševina“. Voleo bih da, kad ljudi vide naše pakovanje boce za Chivas, dobiju jaku želju da je kupe. Sigurni smo da će oni to i činiti, ali to ćemo zaista znati tek za dvanaest meseci, kada otvorimo „knjige“ i vidimo rezultate prodaje. Voleo bih da kompanije, i generalno industrija, budu svesniji snage koju ima dizajn. Dizajn je „vozilo“ prodaje, on je vuče napred. Postoje dva prioriteta, kako za svet uopšte, tako i za sam dizajn. Jedan je da ljudi koji poseduju moć i uticaj „podrže“ arhitekturu i urbani dizajn, koji imaju nemerljiv uticaj na pojedinca, ali i na čitave zajednice. Drugi prioritet jeste razvijanje nove generacije materijala za izgradnju o kojima sam vam već pričao, a koji će imati radikalan uticaj na performanse stambenih jedinica. Drustveni, praktičan, poetski uticaj.
Volim vino. Skoro sam bio u poseti jednoj vinariji na Long Islandu. Odesevio sam se visokim nivoom nauke i najrazličitijih veština koje su prisutne u procesu proizvodnje vina. To je bilo veliko iznenadenje za mene. Moram jos da učim o vinu, a posebno o slaganju vina i hrane. To je umetnost…