Broj: Piše: Foto:

Brzi voz biznis prodaje

Veronika Puncheva, nakon šest godina provedenih u predstavništvu nemačke kompanije BASF u Sofiji, prešla je u kompaniju Metro Cash & Carry, u kojoj je već trinaest godina. Prvo u Bugarskoj, a zatim i u Ukrajini, evropskim zemljama gde je bila zadužena za nabavku prehrane, a nakon iskustava stečenih na poziciji člana Upravnog odbora u Ukrajini dolazi u Srbiju na poziciju generalnog direktora kompanije. Veronika Puncheva je već tri godine na toj funkciji, a ujedno je i prva žena predsednik Upravnog odbora kompanije Metro Cash & Carry.

 

 

Prodaja sa iskustvom

 

Moj primarni cilj jeste da obezbedim da Metro  Cash & Carry Srbija bude kompanija sa visokokvalitetnim rezultatima i da u najvećoj meri ispunjava sve naše korporativne standarde, da osiguram i obezbedim uslove za rad jedne veoma efektivne i inovativne organizacije. Naša glavna ciljna grupa, naši klijenti širom sveta, a takva je situacija i u Srbiji, jesu iz horeca segmenta, zatim trgovci, kompanije i kancelarije. Reč je o veoma zahtevnim kupcima, koji  imaju specifične potrebe, a jedan od mojih glavnih ciljeva jeste što bolje razumevanje tih potreba i usklađivanje naših usluga i ponude prema njima. Pomenute potrebe naših kupaca su veoma različite, bukvalno se razlikuju od grada do grada, i to je za sve nas veliki izazov. Moj zadatak, zajedno sa timom mojih kolega, je da obezbedim uslove za primenu ili integraciju svih novih koncepata, kao što je, na primer, program podrške trgovcima, poseban program za horecu, koji obuhvata treninge i informisanje klijenata, kao i selekciju proizvoda za horecu. Podrška u primeni HACCP standarda kod naših kupaca takođe nam je veoma važna, jer smo svesni da je to veliki izazov. U Srbiji HACCP imamo od 2008. godine, a sproveli smo implementaciju u više od trideset zemalja. Naša pozicija u cash and carry segmentu je veoma dobra; na globalnom nivou smo vodeća kompanija u tom segmentu, a ni Srbija nije izuzetak u tom smislu. Reč je o tržištu koje  ima ogroman potencijal, znatno veći u odnosu na neke druge zemlje u regionu.

 

Razvojni potencijal krize

Potrošači i naši kupci u Srbiji postali su znatno osetljiviji nakon svetske ekonomske krize na cene. Bilo da je reč o predstavnicima horece ili trgovcima, ili kupcima koji kupuju robu za dnevne potrebe svog posla, svi  oni su mnogo selektivniji. U poslednje vreme, recimo, oni se češće odlučuju za vodu privatne robne marke i često kupuju mineralnu vodu lokalnih, manje poznatih proizvođača, jer je kvalitet izuzetno visok, a razlika u ceni je značajna, više od 20%. Po meni, najveći problem je sa prometom novca. Likvidnost je veliki problem, jer jednostavno postoji nedostatak novaca i to je za veliki broj firmi dnevni problem. Mi se sa tim problemom na sreću ne srećemo, ali većina učesnika na tržištu i veliki broj potrošača se susreće sa tim problemima… Bez obzira na uticaj svetske ekonomske krize, u Srbiji planiramo dalje širenje i rast. Trenutno testiramo nove formate prodaje, počinjemo od ove godine i sa isprukama robe, to je nešto veoma interesantno i novo za nas. Reč je o usluzi koja će zaista mnogo pomoći ljudima, predstavnicima horeca sektora naročito. Što se tiče pomenutog koncepta, do kraja 2011. godine planiramo da ga uvedemo u celoj Srbiji. Takođe planiramo i nove investicije u još bolju organizaciju rafova i gondola i pregledniju kategorizaciju proizvoda, što će znatno olakšati kupovinu. To je nešto sa čime ćemo biti na prvom mestu. Što se tiče internet kanala prodaje, testiramo ih u više zemalja i to je sigurno deo naše budućnosti i u Srbiji.

Globalni koncepti lokalne prodaje

Naša prednost je što Metro Cash & Carry ima koncept koji je primenljiv i prilagodljiv različitim tržištima. Naši formati su standardni, ali ih prilagođavamo, imamo adaptacije osnovnog koncepta koje se usklađuju od zemlje do zemlje. Uzmite za primer naše objekte u Turskoj, tamo su naše radnje bele. Veličina objekata se takođe razlikuje. U Italiji imamo klasična prodajna mesta, nešto veća od ovih u Srbiji. Pre nekoliko godina naši klijenti u Italiji putovali su sat i po do nekog našeg prodajnog mesta, a sa tim kupci u ovom delu Evrope ne bi bili zadovoljni. Moramo da pratimo stil življenja u svakoj zemlji i da se tome prilagođavamo. Posebnost  Srbije su visoki standardi u smislu očekivanja kupaca. Zato je naš cilj da se sve naše nove usluge implementiraju u Srbiji i da im na taj način maksimalno izađemo u susret. U Srbiji su naši prodajni centri manji, ali su znatno bliži profesionalnim kupcima.

Vinski metro

Vino je za Metro Cash & Carry jako važna kategorija. Ako ste kupac iz horeca sektora i pomislite na vino, prva asocijacija trebalo bi da je Metro.  To nam je jako važan cilj, ali nije ga lako postići. Morate imati jako širok, a istovremeno i „dubok“ asortiman – veliki izbor različitih vina, iz svih krajeva sveta, da uvek imate novitete… Veoma je važna dobra selekcija lokalnih, domaćih vina. Metro u svom asortimanu ima 564 etikete, od čega 60% čine lokalni proizvođači, a gotovo 40% od ukupne prodaje ostvaruju domaća vina. U asortimanu imamo 50 etiketa koje dolaze iz 20 malih vinarija širom Srbije. Ponosni smo na činjenicu da smo prvi podržali projekat baginbox podruma Radovanović. Takođe se trudimo i da organizujemo degustacije vina u našim objektima. Sa restoranima i hotelima intenzivno radimo na njihovim vinskim kartama, jer želimo da im  obezbedimo vina koja će ispunjavati potrebe njihovih gostiju. Imamo internacionalni vinski tim, veoma ugledan, sačinjen od eksperata iz tradicionalnih vinskih zemalja poput Italije, Francuske, Španije, ali i onih iz zemalja Novog sveta. Oni testiraju vina širom sveta kako bi naša selekcija vina bila zaista posebna. U objektima velikih prodajnih lanaca u Evropi postoji veliki izbor vina, a trend je da postoje specijalizovani sektori za prodaju vina, vinoteke sa obučenim prodavcima, što dodatno povećava potrošnju i olakšava kupovinu profesionalnim kupcima.

Lokalni vinski  potencijal

Lokalna vina na srpskom tržištu nemaju previše dugu tradiciju i zato se trudimo da na našim rafovima budu prisutne gotove sve domaće vinarije.

Ja sam ih gotovo sve posetila, pa kad uporedite njihov izgled sa vinarijama iz regiona, onda vidite da postoji veliki potencijal za napredak. Na primer, u Austriji u Metrou postoji široka ponuda lokalnih vina, a nadamo se da će takav slučaj uskoro biti i ovde. Kao što sam već rekla, količine proizvedenog vina jesu veliki problem. Metro daje podršku malim lokalnim vinarijama, jer se na taj način podiže kvalitet vina, što je fokus za naše profesionalne kupce iz horeca segmenta. Svake godine imamo izbor za Metro vino godine, koje biramo iz gotovo svih zemalja. Nadamo se da će uskoro i neko vino iz Srbije biti bar pri vrhu te liste. Potrošnja vina u Srbiji je, takođe, nešto na čemu treba raditi, a najveći problem su mlađe generacije. Vino je na neki način povezano sa imidžom, sa slikom koju ljudi imaju o sebi, a mladi ljudi često smatraju da je vino previše sofisticirano za njih. To bi trebalo što pre da se promeni. Mislim da vino u sebi sadrži i kulturu i različita iskustva, koje je zaista šteta propustiiti.

Lično

Kuvanje je moja velika ljubav. Volim različite vrste kuhinja i volim da eksperimentišem. Prva stvar koju uradim kada se vratim sa posla jeste da sipam sebi čašu Kir Royala. To je nešto što me prebaci sa poslovnog dela dana u onaj privatni. Uživam u vinu gotovo svakog dana. Naročito u crvenim vinima, koja su punija, bogatija aromama. Mislim da su i lakša za uparivanje sa hranom. U Srbiji ima odličnih crvenih vina. Više volim jača vina, sa izraženim taninima. Dok sam bila u Ukrajini zavolela sam porto i slatka vina, kao i polusuva vina koja ranije nisam volela. Ako ih kombinujete sa pravom hranom, uživaćete. Ima mnogo dobrih vinarija u svetu, čak i u nekim zemljama koje možda i nisu tako poznate kao vinske regije. U Ukrajini, recimo, postoji jedna čuvena vinarija Massandra, čija se najbolja vina prodaju u aukcijskim kućama Sotheby i Christies.