Broj: Piše: Foto:

Tradicija mineralnog lidera

Nakon što je diplomirao na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Beogradu, profesionalno iskustvo sticao je u velikim međunarodnim kompanijama; sedam godina proveo je u kompaniji British American Tobacco, u kojoj je posle pet godina rada na različitim pozicijama u Srbiji postao komercijalni direktor za tržišta Slovenije, Hrvatske i BIH. Početkom 2008. godine Mihailo Janković prelazi u kompaniju Coca-Cola, iz koje posle nepune dve godine dolazi na čelo kompanije Knjaz Miloš, na poziciju generalnog direktora

 

Mineralna tradicija

Dva veka postojanja je jubilej na koji smo jako ponosni i kojim retko koji, kako domaći tako i strani brend, može da se pohvali. Otkako je knjaz Miloš Obrenović otkrio izvor lekovite mineralne vode, davne 1811. godine, pa do danas, mnogo toga se promenilo. Početkom dvadesetog veka započelo se sa ručnim flaširanjem mineralne vode, a ubrzo su usledile i prve međunarodne nagrade. Taj trend razvoja i uspeha konstantno se održava sve do današnjih dana, a siguran sam da će tako biti i u budućnosti.

Što se moje lične pozicije tiče, pre svega je izuzetna čast i zadovoljstvo biti na čelu kompanije kao što je Knjaz Miloš. Ipak, ta pozicija nosi sa sobom veliku odgovornost, i prema zaposlenima i prema potrošačima. Knjaz Miloš je jedan od najstarijih i najomiljenijih srpskih brendova, a to je reputacija koja se ne stiče ni brzo ni lako. Zato je naša obaveza i odgovornost da održimo zavidan kvalitet i opravdamo poverenje potrošača. Očuvanje liderstva i inovativnost je nešto na čemu konstantno radim sa svojim timom. Okružen sam energičnim ljudima, dobrim idejama i velikom voljom da se te ideje pretoče u stvarnost. Imamo ambiciozne planove, a cilj nam je da postanemo vodeći proizvođač mineralne vode i bezalkoholnih napitaka na teritoriji Balkana. Mogu da kažem da na jednoj zdravoj i uspešnoj prošlosti, gradimo još uspešniju budućnost.

 

Izazovi tečnih tržišta

Na tržištu mineralnih voda postoje dve potkategorije koje se moraju posmatrati odvojeno, jer imaju različitu dinamiku. Tržište gaziranih voda se nalazi u periodu „tranzicije“ – umesto hedonističkog aspekta konzumacije koji je karakterisao ovaj segment, fokus je sada na zdravstvenim benefitima mineralnog sadržaja, različitim nivoima gaziranosti i modernom pakovanju. Uprkos negativnom trendu u poslednjih nekoliko godina, gazirane vode i dalje preovlađuju na tržištu mineralnih voda. Tržište negaziranih voda raste iz godine u godinu, iako je taj rast usporen usled nepovoljnih ekonomskih prilika. Konstantan pozitivan trend u razvoju ukazuje na to da domaći potrošač sve više vodi računa o zdravlju i izgledu, ne praveći kompromise. Iako besplatna, voda iz česme polako gubi bitku sa kvalitetnom pakovanom zamenom u vidu mineralne negazirane vode, a vode sa ukusima i funkcionalnim dodacima polako uzimaju tržište sokovima i pićima sa visokim sadržajem šećera. Ovaj fenomen potvrđuje da imamo racionalnog potrošača, koji „ne baca“ novac, već kupuje i koristi sve ono što smatra da mu daje konkretan i jasan benefit.

 

Inovativno poslovanje

Knjaz Miloš se uvek trudio da bude drugačiji – da ostane veran tradiciji, a istovremeno da bude moderan i da ide u korak sa svetskim trendovima. Sa širokim portfoliom sličnih, a opet različitih brendova, trudili smo se da svaki od njih plasiramo i pozicioniramo na način koji će potrošači najbolje razumeti. Tim stručnjaka zadužen za kreiranje marketinških kampanja uvek se trudi da nas iznenadi svojim kreativnim idejama, unoseći svežinu i pomerajući granice. Inače, sve naše strategije i taktike bazirane su na kreiranju konkretne, jasne i relevantne vrednosti za krajnjeg potrošača. S obzirom na to da imamo lepezu brendova i obraćamo se različitim ciljnim grupama, tako se i same strategije razlikuju.

Naše liderstvo ne meri se samo količinama, već i uspešnim inovacijama. U prošlosti je Knjaz stvarao tržište – prvi smo imali mineralnu vodu i proizveli smo prvi domaći energetski napitak. U skorije vreme, ako ispratimo dešavanja sedam godina unatrag, naša kompanija je takođe diktirala trendove na tržištu: u segmentu mineralnih voda išli smo od sportskog zatvarača, preko funkcionalnih voda za sportiste i decu, do energetskih napitaka sa različitim ukusima i specijalnim edicijama. Sve pomenute inovacije danas su regularni proizvodi koji imaju svoje verne potrošače. U svim pomenutim segmentima imamo konkurenciju vrednu poštovanja i zato redovno pratimo dešavanja na tržištu i trudimo se da budemo aktivni.

 

Dream team

Svaka druga prodata flaša gazirane vode u Srbiji upravo je Knjaz Miloš. To je voda koja se pije već generacijama, ne samo u Srbiji, već i u regionu. Ponosni smo i na činjenicu da je Knjaz Miloš mineralna voda koja se prodaje na čak pet kontinenata, a oko petnaest odsto od ukupne proizvodnje kompanije namenjeno je izvozu. Tako se najstarija srpska voda pije u SAD, Kanadi, Australiji, kao i širom Evrope, što govori o emotivnoj vezi potrošača sa ovim brendom. Asortiman kompanije trenutno čine Knjaz Miloš, Aqua Viva, Guarana, Juice Up, Golf i Aqua Una. Negazirana mineralna voda Aqua Viva vodeći je brend u segmentu „za poneti“. Ona sadrži idealan mineralni sastav, a podbrendovi Junior, Hydroactive i Recharge pokazatelj su da mislimo i na naše najmlađe sugrađane, kao i na sportiste. Na tržištu negaziranih voda zauzima jako drugo mesto, ali je apsolutni lider u inovacijama. Naša misija je da ovaj brend postane vodeći u svojoj kategoriji, a ostvareni rast pokazuje da smo na dobrom putu. Guarana je uspela da izgradi zavidan imidž u kategoriji energetskih napitaka; osim prepoznatljivog ukusa ona ima i vrlo zanimljiv vizuelni identitet, a i uvek nudi nešto novo i intrigantno. Osim liderske pozicije u Srbiji i Crnoj Gori, Guarana je prisutna i na tržištima BIH, Hrvatske i Makedonije. Mislim da ima odličnu osnovu za ozbiljnu ekspanziju van granica Balkana i na tome ćemo raditi u budućnosti. U našem portfoliju su i Golf sokovi u staklenoj ambalaži, koji već godinama imaju vodeću poziciju u HoReCa kanalu, uprkos agresivnoj konkurenciji.

 

Vino i voda

Svako ko je ikada uživao u vinu zna da su vino i voda nerazdvojni saputnici. Kao lideri na tržištu vode, prepoznali smo potencijal ove kombinacije i potrudili se da stvorimo nove trendove i navike. Pristup prodaji vrhunske vode i vrhunskog vina u mnogim trenucima je kompatibilan. Naš partner vinarija Tikveš je najveći uvoznik vina u Srbiji, tako da je i Knjaz Miloš trenutno najveći distributer vina u Srbiji. Za kratko vreme uspeli smo da podignemo numeričku distribuciju, tržišno učešće i nivo profesionalnosti u poslovanju sa kupcima. Izuzetno bogat asortiman vinarije Tikveš omogućio nam je da bolje iskoristimo svoje distrubutivne kapacitete, kao i da ostvarimo veći uticаj nа mestu prodаje i bolju tržišnu poziciju za obe kompanije.

U svetu se velika pažnja posvećuje konzumiranju vina i to ne samo uz hranu, već i uz sve ostalo što prati obrok. Tako postoji profesija koja se zove „somelije za vodu“. Kao i kod vina, njegov zadatak je da predloži pravi izbor mineralne vode za savršen obrok. Hrana i vino se prepliću sa svojim nezavisnim karakteristikama, a koliko su kao proizvodi različiti, toliko su i slični i komplementarni. Svaka voda ima svoje prepoznatljive osobine, jer dolazi sa različitog geografskog područja, pa samim tim i nosi određene karakteristike i jedinstveni sastav, a isto je i sa terroir vinima. Vode iz Knjaz Miloš portfolija, pre svega Aqua Viva kao vrlo pitka voda sa optimineralnim kompleksom, savršeni su pratilac. Između ostalog, voda je tu da osveži vaše „nepce“ sa ciljem da što bolje osetite prožimajuće ukuse hrane i vina. Jedna od interesantnih stvari koje nas očekuju u skorijoj budućnosti jeste zajednička edukacija o benefitima uparivanja vode i vina i, uopšte, prednostima koje nam ova kombinacija može omogućiti.