Arhitektura i vino

Jedan od učesnika “Belgrade Design Weeka” bio je i poznati španski arhitekta Jesús Marino Pascual, koji je na interesantan način povezao svoje strasti prema arhitekturi i vinarstvo – projektovao je dve španske vinarije i Muzej vinarstva španske oblasti La Rioha, a član je i Regionalnog saveta za brendiranje ove regije.

 

 

WS: Na koji način je konkretno brendirana oblast La Rioha?

U procesu brendiranja La Riohe logično je bilo da se njen imidž prezentuje kroz vinarstvo, jer je to najznačajnija delatnost ove oblasti. La Rioha ima nešto što povezuje sve njene vinare. To se naziva Regulatorni savet za zonu kontrolisanog geografskog porekla oblasti La Rioha. Regulatorni savet reguliše i kontroliše kvalitet svih vina ove regije kao i fizičko-hemijske analize tih vina. Takođe, kontroliše i količinu vina koja će da se proizvede. Međutim, svako vino, svaka marka, ima svoj pojedinačni stil i svoje određene karakteristike. Mi smo se trudili, a mislim da smo u tome i uspeli, da u okviru standardizacije svako vino ipak zadrži svoje specifičnosti.

WS: Koji su ključni elementi u procesu brendiranja jedne regije?

Pre svega, kultura. La Rioha ima dugu tradiciju u vinogradarstvu i vinarstvu. Nekada su sve porodice imale svoje vinarije u pećinama i planinama, pre 150 godina, i to je uzrok velikog poznavanja vinogradarskog sektora i ljubavi prema vinu koja danas postoji u La Riohi.

Drugi element je prirodni, jer La Riohu karakterišu prelepi pejzaži. Takođe, veoma je bitno to što postoji velika grupa vinara. Industrijski proizvođači vina koji su se pojavili sredinom XIX veka, transportovali su vino u Ameriku u tom periodu. Sada je La Rioha, sa svom ovom pozadinom, veoma dinamična regija, jer je otkrila da su ljudi koji dalaze u Riohu jako bitni za kasniju prodaju vina. I sada ti proizvođači žele da prime posetioce regije i to u nekim lepim arhitektonskim delima. To je doprinelo da proizvođači vina postanu veoma zainteresovani da njihove vinarije budu primamljive za javnost, i da odražavaju celokupnu atmosferu i priču koja La Rioha ima. Zato sada arhitekte sve više rade na tome. Vinarije nisu više samo mesta na kojima se proizvode vina, već su to i turistička mesta gde postoje hoteli, zone za posetioce, turistički vodiči koji turistima prezentuju kompletan proces proizvodnje vina. Takođe, velika atrakcija za posetioce jeste i muzej vina ’Vivanco’.

La Rioha

WS: Možete li nam reći nešto više o tom muzeju?

Muzej dinastije Vivanco je stvorio revoluciju. Godišnje ga poseti više od 200.000 ljudi, što je više od ukupnog broja stanovništva La Riohe. To je potpuno privatna investicija, a ujedno i najbitniji muzej u oblasti vinarstva i vinogradarstva. Dinastija Vivanco je najpoznatija i najprodavanija marka vina u svetu vina La Riohe, a inauguracijom muzeja postala je veoma bitna i poznata. Pedro Vivanco mi je rekao da želi da svi ljudi uživaju u kolekcijama njihovog muzeja, ali i naglasio da ne sme da se zaboravi da je najbitnije prodati vino.

 

WS: Vi ste projektovali dve vinarije i učestvovali u projektovanju Muzeja vnarstva. Možete li mi reći šta u praktičnom smislu znači projektovanje vinarije?

Vinarija, sa jedne strane, predstavlja proces pravljenja vina, negovanje vina i odležavanje vina. Nakon toga flaširanje, pranje barika i, naravno, sve što podrazumeva proces stvaranja vina. Osim svega pomenutog, u vinariji postoji posebna zgrada za posetioce, u kojoj oni mogu da vide kompletan proces, ali i da razumeju ono što se ne vidi. Postoji sala za degustaciju vina u kojoj  se objašnjava način na koji je vino proizvedeno, kao i prodavnica u kojoj se prodaju proizvodi. Ja sam konkretno projektovao ovaj drugi deo vinarije.

WS: Pretpostavljam da volite vino. Da li imate omiljeno?

Ako bih sada rekao koje mi je omiljeno, napravio bih veliku grešku, pošto sam arhitekta više vinarija i muzeja vinarije ’Vivanco’, vinarije ’Antion’, i vinarije ’Darien’. Prosto ne bih želeo sebi da napravim probleme. Smatram da u La Riohi postoji mnogo dobrih vina i da je odnos cene i kvaliteta ovih vina zaista dobar.

Muzej vinarstva dinastije Vivanco nalazi se u španskom gradu Briones, u okruženju tipičnih pejzaža oblasti La Rioha. Izgrađen je pod pokroviteljstvom Fondacije dinastije Vivanco i prostire se na površini od 9.000 metara kvadratnih. U okviru muzeja nalaze se dva galerijska dela: jedan za stalnu postavku i drugi za povremene postavke. Muzej, takođe, poseduje i arhivski centar, koferens salu, degustacionu salu, restoran, kafe i prodavnicu, a u trening sali organizuju se kursevi enologije. Odmah pored muzeja nalazi se kolekcija vinove loze iz svih delova sveta, kao i veliki vinograd.