Broj: Piše: Foto:

Sagratino vredi samo ako rodi na lokalnom tlu

Marco Caprai preuzeo je porodične vinograde 1988. godine i brzo je napravio revoluciju u italijanskom vinskom svetu svojom lokalnom sortom sagrantino i stvorio kvalitetno vino od sorte od koje su se ranije pravila ne tako dobra vina. Danas, vinarija je ključni igrač na italijanskom i prekookenaskom tržištu sa paletom vina koju predvode mnogonagrađivani Sagrantino 25 anni. Arnaldo Caprai  bila je bila Winery of the year 2006, a  Marco dobitnik Oscar of wine kao najbolji proizvođač.

Ovu vinariju osnovao je Arnaldo Caprai, Markov otac, 1971. godine. Od tada je ona lider u proizvodnji kvalitetnog sagrantina. Familija Caprai je i na čelu jedne od najveće italijanske tekstilne kompanije i njeno poslovanje na ovom polju počelo je pedesetih godina. 1971. godine Arnaldo Caprai odlučio je da proširi svoje investicije, a zahvaljujući strasti prema vinima i svom omiljenom regionu i imanju u Montefalku, počinje sa proizvodnjom vina.

Da li je za Vas vino proizvod kao bilo koji drugi ili ima neko posebno značenje?

Vino je u snažnoj vezi sa teritorijom, a verovatno zbog mojih snažnih osećanja prema mojoj zemlji, dala mi je snage da razvijem proces istraživanja ponovnog vrednovanja i otkrivanja drevnih lokalnih sorti mog Montefalka. To je ono što čini sortu sagrantino toliko jedinstvenim. Ne samo po svojim organoleptičkim karakteristikama, već i po činjenici da se on gaji ovde više od 400 godina. Sad kada je to vino internacionalno prepoznato, ponosan sam na ono što ja smatram „mojom kreacijom“. Uspeh Caprai vina potvrdio je izvesnost Montefalka kao jednog od najzvučnijih vinskih zemljišta u svetu.

Kakav je osećaj biti na čelu tako značajne vinarije?

To je velika odgovornost. Ja dobro znam da kada ste na poziciji lidera nije dovoljno da samo održavate postojeći nivo kvaliteta. Uvek morate da poboljšavate ono što radite, uvodite nove strategije, da komunicirate sa javnošću o svojim naporima. Za mene, u poslednje dve godine jako je važno suočavanje sa klimatskim promenama. Zahvaljujući našem radu na tom polju, 2006. godine Arnaldo Caprai je učestvovao na važnoj konferenciji u Čikagu o vremenskim promenama.

Moram da priznam da osećam veliku odgovornost i za dobrobit mojih zaposlenih. Kao što sam napomenuo moja vinarija hrani  više od sedamdeset familija i kada razmišljamo o promenama u proizvodnji, novom vinu ili slično, uvek pomislim kakve će efekte to imati na ljude koji rade sa mnom.

Kako se odražava potencijal Montefalka kao vinske regije na Vašu vinariju?

Montefalko je jedna od najznačajnijih tačaka italijanskih vinskih puteva. Radimo zajedno sa drugim proizvođačima, restoranima, hotelima na promociji samog grada i njegovog stila življenja. Zahvaljujući i arhitekturi, ovaj region je jedan od najposećenijih vinskih oblasti u Italiji. Ovde možete da pronađete odličnu hranu, autentičan stil života i brojna umetnička dela. Takođe, blizu je i grad Assisi koji se smatra jednim od najlepših italijanskih gradova i jednom od najinteresantnijih turističkih destinacija za ljubitelje umetnosti i religije. Zahvaljujući ovoj mešavini, imamo dosta posetilaca i na našem imanju. U 2006. otvorili smo novu vinoteku, i krenuli sa organizacijom obilaska vinarije i to na nekoliko jezika, zato što je preko pedeset odsto posetilaca iz inostranstva. Mi smo važna destinacija i za ljude zainteresovane za primenu najnovijih tehnika u agronomiji i enologiji.

Kakav je stil vina Montefalka, a konkretno i Caprai vina?

Italija nudi mnogo jedinstvenih sorti i sve su specifične i oslikavaju karakteristike podneblja. Većina tih sorti se razvijala vekovima nezavisno jedna od druge. Italija je fizički podeljena planinskim lancima i svaki region u Italiji je odvojen jedan od drugog. Pre šezdesetih put od severa do juga je trajao danima, a u devetnaestom veku taj put je trajao nekoliko nedelja. To dugo vreme u kojem su regioni bili odvojeni jedni od drugih zaslužno je za italijansko bogatstvo lokalnim sortama, a ekstremno raznolika priroda Italije, geografija i geologija su dodatno načinile te sorte specifičnim. Sagrantino, koji datira još iz srednjeg veka, jedna je od njih.

Ova važna veza sorti i zemljišta je bila ugrožena pre nekoliko godina kada su odlučili da dozvole da se sagrantino upiše u registar dozvoljenih sorti Toskane. Uložio sam svu svoju snagu da ih nateram da shvate da prave neoprostivu grešku. Ne samo zbog sagrantina, već i zbog čitave italijanske enologije. Svo italijansko grožđe proizvodi sjajno vino, ali samo na svom tlu i nigde drugde. Rizikovali su prirodni proces koji traje duže od dve hiljade godina.

Sagrantino koji pijemo danas je ekstremno kompleksan, zaokružen, snažan. To je zbog toga što naša vina uvek oslikavaju karakteristike zemljišta i rezultat su istraživanja koja od samog početka do danas nikada nisu bila usmerena na proizvodnju „super klona“, već na proizvodnju vina koja može da nam da više od sorte same po sebi.

Arnaldo Caprai je poznati svetski brend sa dugom tradicijom. Kako to koristite u prodaji vina na domaćem i na stranim tržištima?

Tradicija je jako važna na bilo kom polju. Ako uz to imate priču koja uključuje istraživanja i eksperimentisanja, to će vam pomoći. Kada kažem nešto o sagrantinu, kažem to zato što je to zaista tako. Na početku nije bilo primera na koje smo mogli da se ugledamo, bilo je samo nekoliko staza koje smo mogli da pratimo. Dosta smo se trudili pre nego što smo pronašli najbolji rezultat i naravno to je bila dodatna vrednost za naš proizvod. Naš proizvodni sistem može da se smatra uzorom i mnogi pokušavaju da ga dostignu. Ovo me čini ponosnim sa jedne strane, ali i obazrivim sa druge u odnosu na druge odgajivače sagrantina. Nekoliko drugih proizvođača iz regiona i ja smo se žestoko trudili i investirali u priču o sagrantino vinima. Pomalo me čini tužnim kada vidim koliko ljudi profitira od ovog vina, a bez ikakvog investiranja.

U kom pravcu će se razvijati Vaša vinarija?

Poslednjih deset godina naš fokus je bio na stabilnom razvoju. Ulažemo u zdrav stil života, da smanjimo negativne efekte konvencionalnog vinogradarstva na okolinu i biosferu. Ono što mi radimo je – smanjenje, obnavljanje i reciklaža, koliko god je to moguće.

Od 2011. godine verovatno ćemo koristiti isključivo biodizel i popraviti naš ekoturizam i ekološki marketing. Naš san je da ta praksa bude prihvaćena od strane svih u celom Montefalko regionu i da prezentujemo rezultate tog projekta na Milan Expo 2015. godine.