Izazovi fer-plej komunikacija
Profesionalnu karijeru započeo je kao brend menadžer u kompanijama koje se bave prodajom robe široke potrošnje, pošto je diplomirao na Ekonomskom fakultetu u Pragu. U industriji mobilnih telekomunikacija je od 2001. godine, a u Telenor je došao iz Microsofta, sa pozicije menadžera mobilnih rešenja za srednju Evropu.
Marketing mobilnih telekomunikacija
Angažman u marketingu mobilnih telekomunikacija za mene je oduvek bio veliki izazov. Privlačila me je ta dinamika, jer se stvari menjaju svake nedelje, svakog meseca. Reč je o sektoru i uslugama koje se razvijaju izuzetno brzo, a s druge strane imate situaciju da je ciklus razvoja svakog našeg proizvoda strogo definisan. Na tržištima koja nisu toliko velika, kao što je Srbija, velike kompanije, naročito one koje su u industriji robe široke potrošnje, ne bave se toliko razvojem i kreiranjem novih strategija, već više njihovom adaptacijom… S druge strane, rad za jednog mobilnog operatera daje vam slobodu da radite zaista interesantne stvari i zbog toga uživam u ovoj industriji toliko dugo. Ako pogledate kompanije koje se bave robom široke potrošnje, oni imaju različite proizvode za različite segmente tržišta i veliki broj brendova. Kod njih bez većih poteškoća možete da napravite veoma dobar media mix, prilagođen karakteristikama potrošača. Takve kompanije imaju i do petnaest brendova i svaki od njih je definisan i prilagođen svojoj ciljnoj grupi. U kompanijama iz sektora mobilnih telekomunikacija najčešće imate jedan brend koji pokriva najveći deo tržišta koji ciljate. Precizno definisanje ciljnih grupa i upravljanje brendom jako su važni, jer pod tim velikim kišobranom jednog brenda morate pokriti veliki broj različitih aktivnosti. Marketing usluga inače je potpuno različit od marketinga robe široke potrošnje. Tako se i banke i osiguravajuća društva susreću sa sličnim izazovima kao i mi. To je priroda našeg posla.
Dugoročne kampanje – jak brend
Kada sam došao, naišao sam na kompaniju koju je sačinjavao tim sjajnih ljudi sa dosta potencijala. Telenor je u Srbiji imao jedan dodatni izazov – da potpuno promeni imidž kompanije, od Mobtela ka jednoj veoma liberalnoj kompaniji „otvorenog uma“ kakva je Telenor. Ranije je kompanija funkcionisala previše se baveći kako da reaguje na poteze konkurencije, i to kratkim kampanjama. A njihov problem je bio što niko nije mogao da ih zapamti. Mi smo onda promenili strategiju i započeli planiranje dugoročnijih kampanja i projekata. Stvorili smo nešto po čemu će nas ljudi prepoznavati, nešto na šta bismo mogli da se oslonimo. Krenuli smo sa kampanjama koje su duže trajale i koje su ljudima dale priliku da zapamte ono što smo želeli da im prenesemo. Za promenu situacije na tržištu telekomunikacija potrebno je nekoliko godina. Jedna dobra kampanja može vam doneti dobre rezultate u kratkom roku, ali na duge staze ona vam neće pomoći. Da bi operater bio prisutniji na tržištu, potrebne su godine truda i ulaganja, kako bi se izgradio brend. Doslednost je ključna stvar.
Poverenjem do povezivanja
Uveren sam da ljudi Telenor doživljavaju kao jednu internacionalnu, profesionalnu firmu, čije im usluge ponekad deluju možda i nešto skuplje, ali koja pruža uslugu vrhunskog kvaliteta. U poslednje vreme pokušavamo da se pozicioniramo kao kompanija koja nudi proizvode i usluge koje povezuju ljude, ali i informacije. Zbog toga nam je širokopojasni internet toliko važan i zato smo uveli uslugu Telenor KLIK. Kao kompanija koja se odgovorno ponaša prema svojim korisnicima, uveli smo i uslugu Prenesi, koja omogućava ljudima da neiskorišćene minute za razgovor ili sms poruke prenesu u naredni mesec. Želimo da budemo fer prema našim korisnicima, a to znači da ako su nam ukazali poverenje i koriste naše usluge, naš je posao da obezbedimo da ne bacaju svoj novac i da dobiju visok kvalitet. Fer poslovanje je jedini način da pridobijate poverenje na duže staze, a to je suština. Ljudi su skloni da menjaju proizvod kada ga potroše ili iskoriste, i da pređu na neki novi. U mobilnim telekomunikacijama stvari stoje drugačije: podrazumeva se povezivanje, udruživanje sa korisnikom, stvaranje odnosa poverenja. Ne menjate svog mobilnog operatera svaki dan, ljudi se teško odvajaju od svog broja, posebno ako ga imaju godinama… Korisnici su skloni da kritikuju i da budu nezadovoljni, ali kada treba promeniti operatera, onda nisu spremni za taj korak. Na tržištu koje je već zasićeno, kao što je tržište Srbije, teško je oduzeti korisnike konkurenciji, svi su se već manje-više opredelili. Zato je važno da se zadrže i neguju korisnici koje već imate. Ovo je još jedan izazov za nas kada pokušavamo da povećamo svoj udeo u tržištu.
Pažljiv marketing, veliki procenat
Planiranje naših marketinških aktivnosti nakon globalne ekonomske krize promenilo se u tom smislu da se više trudimo da budemo svesni svojih troškova. Zato više ne želimo da uzalud trošimo novac na neopravdano skupe i velike kampanje. Želimo da budemo efektni, da precizno merimo efekte kampanja i da budemo sigurni da ne trošimo više nego što je neophodno. Naš cilj je profesionalizacija celokupnog marketinškog sistema. Poklanjamo veliku pažnju ciframa i merenju. Dobro je ponekad biti spontan, imati osećaj za stvari, ali na kraju morate izmeriti efekat. Rezultati naših akcija su takvi da je naša pozicija u biznis segmentu veoma jaka, a tu okvirno kontorolišemo polovinu tržišta. U potrošačkom segmentu fokusirani smo na postpejd, ali i pripejd korisnike. Sam broj sim kartica na tržištu i naš udeo u njima nam nije toliko važan, više smo fokusirani na udeo u ostvarenom saobraćaju. Naš udeo postepeno raste, što je dobar znak i signal da su naši klijenti zadovoljni uslugom i promenama koje smo načinili u poslednjim godinama. Zbog metodologije koja je prilično složena, nije lako reći koliki je naš ukupan udeo na tržištu, ali mislimo da je blizu 39 odsto. Mislimo da je to rezultat kojim možemo biti zadovoljni. Kupili smo licencu za fiksnu telefoniju, što nam je jako bitno da bismo osigurali stabilno i dugoročno poslovanje u Srbiji.
Onlajn potencijal
Ukoliko uporedite zemlje centarlne i istočne Evrope sa, na primer Norveškom, najveća razlika je u tome što je upotreba intereneta u Srbiji još uvek u početnoj fazi. Broj poseta, sadržaja i sajtova u Srbiji nije baš veliki, iako ubrzano raste, i to je velika šansa za nas, pošto je nama onlajn segment jako bitan.
Široka mreža noviteta
Telenor je pokrenuo proces unapređenja mreže jer planiramo da u Srbiju uvedemo mrežu najnovije generacije. Na taj način ćemo biti znatno aktivniji u pružanju usluga mobilnog brodbenda, odnosno brzog interneta. Bićemo superiorni u brzini prenosa podataka, čak i na mestima gde je teško imati pristup internetu. U tom smislu jako nam je važan Telenor klik, paket koji omogućava brz pristup internetu čak i korisnicima koji imaju obične mobilne telefone. To je nešto na šta domaće tržište već lepo reaguje.
Tržište pametnih telefona takođe se jako brzo razvija, a njihov udeo u tržištu danas je mnogo veći nego ranije. Mi podržavamo taj trend, jer ti telefoni su ne samo sprave za prenos glasa i tekstualnih poruka već podržavaju i mnoge druge usluge.
Sasvim lično…
Sebe vidim kao razumno hedonistički orijentisanu osobu. Veliki izazov za mene je kako da uradim sve što volim za 24 sata, a da mi pri tom ostane vremena i za spavanje. Moj posao ima dva dela – jedan se odvija u kancelariji, a drugi je viđanje sa partnerima i klijentima, najčešće u restoranima. Tako sam često u prilici da probam neke interesantne specijalitete i vina. Iako sam iz Češke, više volim vino od piva. Nisam toliko zahtevan potrošač, ali imam svoje omiljene etikete. Više volim bela vina, možda i zbog hrane koju radije biram… U našem regionu mislim da je teže dobiti vrhunsko crveno nego belo vino. Neka od mojih omiljenih domaćih vina su šardonei Radovanović i Kovačević, kao i Trijumf Aleksandrović. Volim i proseko, reč je o laganom penušavom vinu koje se lepo slaže sa laganom hranom. Što se tiče restorana, najviše mi se dopada Iguana, možda i zbog džeza , koji obožavam, a tamo mogu da ga čujem… To mesto je potpuno po mom ukusu.
Leave A Comment