Novi izgled svetske vinske mape
Mladi kineski lekar iz Hongkonga, koji ćaska sa mnom preko Facebooka o stilskim razlikama nemačkog rizlinga. Ruski biznismen, koji naručuje nekoliko bordoških premier cru vina za žurku u Moskvi. I indijski kolega koji mi sav ponosan e-poštom šalje prve fotografije svoje berbe sovinjon blana.
Tri događaja tog jednog jutra jasno i slikovito govore o tome kako se svet vina fundamentalno promenio u poslednjih deset godina. Sve su prognoze da će vodeće tržište prodaje vina u narednim godinama biti Kina i Hongkong, sa njima možda i Indija, koji beleže neverovatan rast potrošnje. Takođe, nova kineska bogataška elita ne žali novac za najbolja vina iz Bordoa, što je, zahvaljujući već poznatoj kineskoj veštini falsifikovanja, dovelo i do pojave lažnih francuskih vina u Kini
Danas se vina visokog kvaliteta proizvode u sve većim količinama i u sve većem broju zemalja više nego ikada ranije u proteklih 3.000 godina istorije vinogradarstva. Takođe, vino je više kosmopolitsko nego ikad: više od trećine godišnje proizvodnje u svetu, oko 270 miliona hektolitara, sada se konzumira izvan granica zemalja u kojima je proizvedeno, što je skoro dva puta više nego pre 30 godina. Ovaj trend je u velikom usponu i to zbog nekoliko faktora – sve intenzivnije hiperprodukcije, ulaska novih konkurenata na ionako već zasićena tržišta, liberalizacije međunarodne trgovine, a posebno zbog promena u načinu života i potrošačkim trendovima. Šta god da je u pitanju, jasno je da su se u svetu vina dogodili ogromni preokreti koji su pomerili centar gravitacije.
Naime, savremeni potrošači vino doživljavaju kao piće koje govori o načinu života pa je ono postalo takozvani lifestyle-drink, za razliku od ranije kada je imalo status neke vrste „hrane za svakodnevnu upotrebu“, što je ranije bio slučaj naročito u tradicionalnim vinskim zemljama kao što su Francuska, Italija ili Španija. Kao posledica toga, tamo je potrošnja opala dok je u „novim“ tržištima jako povećana, jer su tamošnji konzumenti vino počeli da doživljavaju kao deo moderne kulture. Tako je, na primer, potrošnja vina po glavi stanovnika skoro prepolovljena u Francuskoj od 1965. godine, ali je gotovo utrostručena u SAD u istom periodu. U međuvremenu, Amerika je zamenila Francusku kao najveće tržište vina na svetu. Prosečan Amerikanac pije oko 10 litara, još uvek manje od petine francuskog konzumenta (koji pije 52 litra), ali sa svojom skoro pet puta većom populacijom SAD poseduju ogromnu tržišnu moć.
Hiperprodukciju (u 2010. godini proizvedeno je više od 20 miliona hektolitara vina u svetu) ne mogu svakako apsorbovati stara tržišta, pogotovo jer je sve više novih igrača koji ulaze u svetsku arenu vina. Zato su sada sve nade usmerene ka „tržištima u razvoju“, kao što su Indija i Kina, što i ne čudi s obzirom na njihov ogroman tržišni potencijal. Sa svojim milijardama stanovnika, bila bi dovoljna četvrtina ili petina od potrošnje po glavi stanovnika SAD pa da ove zemlje postanu najveći potrošači vina.
Zahvaljujući ubrzanom ekonomskom razvoju i naglom povećanju životnog standarda, kao i činjenici da tamošnji bogati potrošači tek počinju da otkrivaju vino kao modni i statusni simbol, Kina je postala najuzbudljivije i najbrže rastuće tržište vina u svetu (prema podacima Vinexpo potrošnja vina se u ovoj zemlji udvostručila od 2005. do 2009. godine). Godine 2010. Kinezi su pili ukupno oko milijardu flaša vina u vrednosti od šest milijardi evra, što može da zvuči kao mnogo, ali u stvari je manje od jedne boce po osobi. Kako prosečna potrošnja na svetskom nivou iznosi oko pet flaša vina po osobi, jasno je da Kina ima gigantski potencijal za rast ovog tržišta. Takođe, stalni rast broja pripadnika srednje klase u gradovima kao sto su Peking, Šenžen ili Šanghaj, koji trenutno čine oko 10 odsto stanovništva, uzrokuje sve veću aktivnost marketinških stratega. Vinexpo stručnjaci veruju da će se potrošnja vina u Kini tokom naredne tri godine povećati za skoro 20 odsto, od čega će korist imati naročito strani proizvođači. Prema prognozama International Wine & Spirit Research (IWSR), do 2015. godine uvoz vina za Kinu će se utrostručiti, što bi značilo da će potrošnja uvoznih vina iznositi neverovatnih gotovo 720 miliona boca! Osim Kine, Hongkong i još neke zemlje takođe postaju sve ozbiljnija tržišta, pa je generalno Azija novi vinski gigant prema svim prognozama.
Već sada su najbolja vina iz Bordoa dobitnici ove globalizacijske trke, jer fokusiranje bogatih u Kini i Hongkongu na premier cru i super seconds vina konstantno podiže njihove cene. Tako je 2010. godine Liv-Ex Fine Wine 50 (tržišni indeks francuskih grand crus vina) porastao za 57 odsto, upravo zbog velike potražnje iz Azije! A Hongkong se odavno etablirao kao važan centar vinske trgovine u Aziji, ostavivši iza sebe London i Njujork. O tome možda najbolje govori jedan događaj iz prošle godine, kada je jedan kolekcionar na aukciji u Sotbiju kupio tri boce Chateau Lafite iz 1869. godine za rekordnu sumu od 233.000 dolara po boci! Prema nekim izveštajima, čak i vodeći londonski trgovac vinom Farr Vintners sada 40 odsto svoje prodaje primeur bordoških vina ostvaruje u Hongkongu. Dominacija kineskih kupaca bila je očigledna i na nekim Primeur degustacijama u Bordou ovog proleća, što dokazuje koliko su oni postali važna klijentela za šatoe. U međuvremenu, više od četvrtine kompletnog izvoza vina iz Bordoa, čija ukupna vrednost iznosi oko 500 miliona dolara, ide u Kinu i Hongkong, čineći ova tržišta glavnim prodajnim oblastima u svetu.
Ali „Bordo-bum“ u Kini ima i svoju drugu stranu. Naime, kako je već duži niz godina u svetskoj ekonomiji poznat fenomen „lažne kineske robe“, tako je i tržište vina zahvatila ova pošast. Tako je Chateau LaFake (engleski izraz fake, u prevodu imitacija/falsifikat) postala odomaćena reč, a nastala je povodom falsifikata Chateau Lafite 1982, koji je beskrupulozna lažna varijanta čuvene berbe vinarije Chateau Lafite iz Bordoa. Inače, ovo vino u Kini važi za oličenje savršenog bordoškog vina, takođe i za ultimativni statusni simbol, koji je svoju cenu pet puta uvećao od 2001. godine do skoro 7.000 dolara po boci! Stručnjaci veruju da po prodaji jedne boce pravih vina iz bordoških šatoa u Kini dolaze najmanje dve lažne kopije.
Kinezi idu i korak dalje, pa se tako sa prazna boca originalnog vina Chateau Lafite prodaje po ceni i do 550 dolara. Naravno, kupci ovih boca su falsifikatori koji ih ponovo pune, ali ovog puta lažnim vinom. Posledica toga je velika revoltiranost vlasnika renomiranih restorana i trgovaca, koji su već počeli da uništavaju prazne boce premijum vina, kako bi falsifikatorima otežali posao. Čak i sa vinima nešto manjeg kvaliteta sada se očigledno trguje u dve verzije – pravoj i lažnoj. Naime, u jednom ekskluzivnom restoranu u blizini čuvenog bulevara Bund u Šangaju somelijer nas je pitao, posle naružbine jednog uglednog Cru Bourgeois vina, ponovo za svaki slučaj, da li treba da donese original ovog francuskog vina ili mnogo jeftiniju „lokalnu verziju“. Mi smo se za svaki slučaj ipak odlučili za nešto lokalno – kinesko pivo!
Imajući u vidu astronomske cena vrhunskih bordoških vina, sada već raste interesovanje za vina prosečnih cena i proizvoda iz drugih vinskih regiona ili zemalja. Osim toga, povećava se broj potrošača koji su orijentisani ne samo prema brendu i statusu, već koji stavljaju sopstveno uživanje u prvi plan. To je omogućilo Australiji da kroz ciljane marketinške akcije u mnogim novim tržištima postigne više cene u odnosu na konkurenciju iz Španije, Čilea, Argentine. Jedan od primera je upravo kinesko tržište, gde je Australija u borbi protiv jasno dominirajuće Francuske nedavno izgubila udeo na tržištu, ali je sa prosečnom uvoznom cenom od oko 5 dolara po flaši ipak iznad konkurencije, kao što su Čile, SAD, Italija (sve oko 3,5 dolara) i Španija (manje od 3 dolara). „U novim tržištima, gde potrošači nemaju unapred formirana mišljenja o određenim vinskim regionima, vredi da se investira u obrazovanje potrošača u cilju postizanja dugoročne više cene na tržištu“, rekao je Stephen Rannekleiv iz australijske vinarije Rabobank. „Međutim, korišćenje novih tržišta samo zato da bi se proćerdao višak količina vina sa niskim cenama, može da znači propuštena prilika.“
Da li je Kina zbog toga „El Dorado“ vina u 21 veku? Videćemo, vreme će pokazati. S jedne strane nije jasno kako će se u Kini odvijati politička i ekonomska situacija, a s druge strane, neminovno je da će kineska vinska industrija sve više biti uključena u globalno tržište. Ova ogromna zemlja već proizvodi više od 12 miliona hektolitara vina – u roku od tri godine dospela je sa 10. na 7. mesto među vinskim nacijama i očekuje se da proizvodnja vina poraste za još 77 odsto do 2014. godine. Iako je kvalitet trenutno još uvek skroman, ipak ova zemlja ima dobar teroar i neophodan kapital za proizvodnju međunarodno konkurentnih vina.
Zato možemo verovati da neće proći mnogo vremena dok kvalitetna vina iz Kine ne osvoje internacionalne nagrade. I konačno, da će kao ozbiljna alternativa biti na vinskim policama zajedno uz već etablirane proizvode sa zapada – i to ne samo u Pekingu, već i u vinoteci iza ugla u bilo kom delu sveta.
U Kini se trenutno prodaju prazne boce francuskih vina koje falsifikatori kasnije pune lažnim vinom. Tako se, na primer, prazna boca, originalnog vina Chateau Lafite prodaje po ceni i do 550 dolara. Posledica toga je velika revoltiranost vlasnika renomiranih restorana i trgovaca, koji su već počeli da uništavaju prazne boce premijum vina, kako bi falsifikatorima otežali posao.
Leave A Comment