Broj: Piše:

Madona, režiser Frensis Ford Kopola, glumci Antonio Banderas,  Žerar Depardije, Džoni Dep, Bred Pit, Emilio Estevez, Kajl MekLahlan; glumica i pevačica Olivia Njutn Džon, Bob Dilan, pevač grupe Simply Red Mik Haknal, britanski pop-pevač Klif Ričard, Sting, Viktorija i Dejvid Bekam – svima njima je zajedničko da su poznati, slavni, bogati i… da imaju sopstvenu proizvodnju vina

Iako bi se moglo pogrešno zaključiti da od skoro datira trend da se poznati i imućni ljudi opredeljuju da na listu svojih poseda ubroje i poneku vinariju, to zapravo nije tačno. Štaviše, zabeleženo je da su najugledniji pisci, političari, generali i filozofi po pravilu bili vlasnici vinarija još u antička vremena. Isto je bilo i u srednjem veku, a razlika je jedino u tome što su davnašnji posednici vino proizvodili isključivo za sopstvenu upotrebu, dok su 20. i 21. vek u ovu priču uneli i dozu komercijalizacije.

Ako sa ove liste izuzmemo bračni par Bekam, kao i par Pit-Žoli, Stinga i Džonija Depa, koji vina proizvode isključivo za vlastite potrebe, rapidno raste broj slavnih ličnosti koje tržištu, osim parfema i modnih linija, danas nude i vina pod sopstvenim imenom. Nije teško zaključiti da je najčešći motiv za to novac, delom zato što pokretanje ovakvog vida proizvodnje u većini zemalja donosi oslobađanje od poreza, a još većim jer privatne robne marke sa imenima poznatih imaju odličan prolaz na tržištu.

Najbolji primer za poslednje jeste slučaj voditeljke poznatog talk-showa Marte Stjuart, ljubimice mnogih američkih domaćica, koja je 2007. godine potpisala ugovor sa vinarijom Gallo, te je na tržište plasirano vino pod robnom markom Martha Stewart Vintage i to po ceni od oko 15$ po boci. Po sličnim cenama prodaju se i vina američkog golfera Arnolda Palmera koji je napravio sopstvenu robnu marku vina koja nastaju u vinogradima širom Kalifornije, uključujući i čuvenu dolinu Napa.

U Kaliforniji se nalazi i vinarija jednog od najpoznatijih slavnih proizvođača vina, režisera Frensisa Forda Kopole koji je u ovom poslu veteran. Naime, on je još 1975. godine, u vreme kada je bioskopska publika upoznavala Kum II, kupio imanje Rubicon. Ova vinarija danas ima ozbiljnu godišnju proizvodnju; neka od vina nose ime njegove ćerke Sofije, a neka njegovog rano preminulog strica Arhimedesa. Kako bi se to dalo očekivati, u Rubiconu je mudro iskorišćena snaga imena poznatog vlasnika, pa se osim degustacionih sala i vina ovde mogu naći brojni sadržaji koji stoje u vezi sa svim onim što je on svetu podario, a i oni koji nemaju nikakve veze sa tim – filmska galerija u kojoj se emituju odlomci iz Kopolinih filmova, predmeti koji pripadaju čuvenom režiseru i glumcima u njegovim flimovima, paviljon za luksuzne proslave i venčanja inspirisan onim iz filma Kum II, kao i bazeni, sportski tereni…

Kraljica pop muzike Madona zajedno sa svojim ocem Tonijem vlasnica je vinarije Ciccone u američkoj državi Mičigen. Glumac Kajl MekLahlan, veliki ljubitelj vina, tu svoju strast materijalizovao je osnovavši vinariju Pursued by Bear u rodnoj državi Vašington, zajedno sa prijateljem, inače vajnmejkerom, Erikom Dunhamom.

Ali, ovo nije samo američki fenomen. Naprotiv, poznatih koji u svom vlasništvu imaju vinograde i vinarije ima svuda u svetu. Tako je partnerka Džona Travolte u filmu Groznica subotnje večeri, Olivija Njutn Džon suvlasnica imanja Koala Blue Wines u južnoj Australiji još od 1983. godine. Španski glumac Antonio Banderas kupio je 2009. imanje u poznatom vinskom regionu Castilla y Leon u zemlji u kojoj je rođen i preimenovao ga iz Anta Bodegas u Anta Banderas. Pevač grupe Simply Red „udružio je snage“ sa italijanskim vajnmejkerom Salvom Fotijem i kupio vinariju Il Cantante na Siciliji u podnožju Etne.

Britanski pevač Sir Klif Ričard oduvek je voleo vina, te se opredelio da tu svoju ljubav oplodi kupivši imanje i vinariju u oblasti Algarve, u Portugalu. Poznati pevač je, tvrde, veoma zainteresovan za vino koje proizvode u njegovoj vinariji, aktivno u tome učestvuje i često se prilikom svojih poseta vinariji može videti u vinogradu gde „prljavih ruku“ orezuje vinovu lozu.

Planet Waves vino je koje se proizvodi u italijanskoj oblasti Marše na obali Jadranskog mora, a nosi naziv po albumu Boba Dilana. U tom trenutku šezdesettrogodišnji kantautor iznenadio je sve odlukom da u partnerstvu sa Antonijem Ternijem uđe u vinsku industriju. Veliki Dilanov fan, inače proizvođač vina od ranije, Terni je, kako je sam pričao, „gotovo pao sa stolice“ kada se Dilan složio da naprave private label za crveno vino koje je proizveo. Vina koja od 2004. zajedno proizvode plasiraju se u količini od 90 hiljada boca, od kojih pet hiljada nose naziv po imenu čuvenog Dilanovog albuma.

U industrijskoj proizvodnji vina možda je najdalje otišao francuski glumac Žerar Depardije, koji je već tridesetak godina vlasnik vinarija u Bordou, Burgundiji, dolini Rone, ali i u Argentini, Maroku, Americi… „Ja radije sarađujem sa vajnmejkerima nego sa režiserima. Ako ništa drugo, manje pričaju“, rekao je jednom prilikom Depardje u intervjuu Decanteru. Depardije svoj biznis sa vinima razvija zajedno sa čuvenim enologom Mišelom Rolanom i Bernarom Magrezom, vinskim magnatom koji poseduje brojne vinarije širom sveta.

Ljubav prema vinu, ili ljubav prema novcu – manje je važno jer jedno drugo ne isključuje. Mnogo bitnije od toga je pitanje da li je realan odnos kvaliteta i cene boca koje krasi etiketa sa imenim slavnih ličnosti. U želji da da odgovor na to magazin People pozvao se na podatke koje je iznela agencija Nielsen koja se bavi istraživanjem tržišta. Prema njima, prosečna cena vina u američkim supermarketima iznosi 5,75$, dok je prosečna cena privatnih robnih marki slavnih ličnosti 8,50$, što objašnjavaju boljom marketinškom pozicijom ovih proizvoda. Agencija se nije bavila analizom kvaliteta samih vina, ali jasno je da među njima ima onih koja su dobrog kvaliteta, kao i onih za koje to ne važi.

Na kraju, ipak je publika ta koja će odlučiti koja će od ovih „selebriti vina“ opstati na tržištu. Sa slavnim potpisom, ili bez njega.