Vinske priče

Victor Marcantoni

Tržište je barometar kvaliteta

Već dvadeset sedam godina Argentinac Victor Marcantoni veran je svojoj profesiji – kreiranju vina, baš kao i svojoj kompaniji Pernod Ricard. Karijeru je započeo u vinariji Etchart, i od tada sa velikim uspehom proizvodi širom sveta poznata vina koja nastaju u tri čuvene argentinske regije. Danas, posle tri decenije iskustva, kaže da se kvalitet winemakera meri time koliko su njegova vina prihvaćena na tržištu.

WS: Imate ozbiljan vinarski pedigre.

I moj otac se bavio proizvodnjom vina, tako da je vino za mene, kao i za mnoge druge winemakere, porodična stvar. Enologijom se bavim već trideset godina. Rad sa zemljom i prirodom, i napori da zemlju i prirodu prilagodite svojim potrebama je nešto što moj posao čini posebnim. U početku sam radio u laboratoriji, a zatim sam pravio vina vinarije Etchart, dok sam danas zadužen za vođenje četiri različite vinarije u Argentini, koje su sve  u vlasništvu kompanije Pernod Ricard. Naravno, u svakoj od vinarija radi tim ljudi, a moje je da ih usmerim i da im dam uputstva. Reč je o vinarijama Etchart na severozapadu Argentine i Graffigna u San Juanu. Takođe, u Mendozi, najpoznatijoj vinskoj regiji u Argentini koja je sa 70 % prekrivena vinovom lozom, imamo dve vinarije. U jednoj proizvodimo vino za Mumm, koje se još proizvodi i u Šampanji, dolini Napa u SAD-u, a u drugoj pravimo uglavnom sekundarne prozvode. Moj život izgleda ovako – po dva dana ostajem u svakoj od ove tri regije, a sedmi dan u nedelji  provodim sa svojom porodicom.

WS: Odgovorni ste za proizvodnju vina u jednoj velikoj vinskoj kompaniji. Koliko se to razlikuje od rada u malim vinarijama?

Kada radite u velikoj vinariji i na vinu koje se proivodi u velikim serijama, osnovno je da zaštitite i  kontrolišete grožđe. Ako izgubite grožđe, izgubili ste sve. I kada radite male serije vina, kao što je Graffigna Santiago, sve je isto. Jednostavno, morate da sačuvate grožđe, jer to je jedino grožđe koje imate i jedina prilika koju imate da stvorite fantastično vino. U suštini nema bitnih razlika – velike vinarije proizvode ogromne količine vina, a male vinarije proizvode manje količine. To je najveća razlika i to je stvar koju diktira tržište. Često se našalim i kažem da je razlog što proizvodimo velike količine vina taj što nas prodavci naših vina širom sveta svakodnevno zovu i traže da im pošaljemo još.

WS: Šta jednog vinara čini uspešnim?

Neki winemakeri prave jaka, koncentrisana vina, neki više vole voćna, manje koncentrisana, neki opet vole vina sa većim prisustvom hrasta, a neki sa nešto manjim. Po meni je najvažnije da napravite proizvod koji će biti uspešan na tržištu. Naravno da je važno poznavati tehnologiju proizvodnje, karakteristike sorti… ali i tržište. Po meni su mozak i vizija jednog winemakera ključni faktori, i oni ga čine uspešnim. Mnoge stvari možete postići i mašinama, ali je i dalje čovek najvažniji faktor u proizvodnji vina. Imate vina koja se proizvode od istih sorti grožđa, bukvalno, sa iste pozicije, a koja su potpuno različita. Takav je slučaj i sa vinima Graffigna, koja se rade u tri serije – Graffigna Grand Reserve, Centenario i Santiago. Praktično, reč je o potpuno različitim vinima, različitog stila, koja su, na kraju, namenjena različitim segmentim tržišta.

WS: Argentinska vina dostigla su ogromnu popularnost u svetu u poslednje vreme. Zahvaljujući čemu?

To nije slučajno. Iza pomenute popularnosti je mnogo ulaganja, u kapacitete, u ljude… Radilo se na izgradnji novih postrojenja, ulagalo. Svi su se trudili da proizvode vina visokog kvaliteta, što u prošlosti nije bio tako čest slučaj. Došlo je i do saradnje sa uspešnim winemakerima iz drugih zemalja. Oni su nam dali dragocene savete kako da proizvedemo dobra vina koja će se svideti budućim kupcima. Radili smo i veliki broj promocija širom sveta, pričali priču o našim vinima, koristili se svim mogućim marketinškim sredstvima, što je rezultiralo time da smo sve prisutniji na svim značajnijim vinskim tržištima.

WS: Koliko je važna saradnja sa enolozima iz Francuske i drugih poznatih vinskih zemalja?

Oni su nam mnogo pomogli i mislim da je ta saradnja uvek davala dobre rezultate. Sve stvari u životu možete da radite na više načina. Uvek je dobro čuti mišljenje i savet nekoga sa strane, ko stvari posmatra iz druge perspektive. Mislim da su nam oni najviše pomogli u tome da naša vina postanu kompleksnija i pitkija, na neki način prefinjenija. Naravno, sarađivao sam i sa Mišelom Rolanom, koji je bio konsultant u jednoj od naših vinarija 1988. godine. To je bilo jako interesantno i korisno iskustvo za mene, boravio sam u njegovom domu i zajedno smo obišli veliki broj vinarija u Bordou. Za kompaniju Pernod Ricard saradnja sa Mišelom Rolanom takođe je bila jako važna. Zahvaljujući njegovim savetima ostvarili smo veliki napredak u svim ključnim tačkama i kreirali novi stil naših vina.

WS: U kom pravcu će se po Vašem mišljenju razvijati argentinsko vinarstvo?

Prosečan rast prodaje argentinskih vina na svetskom tržištu je 20 %. Očekujemo da se slična tendencija nastavi i u narednim godinama, da u sledećih pet godina rast izvoza iznosi u proseku 10 %. Danas je „gužva“ na svetskom tržištu vina – prisutna su vina iz svih delova sveta, i svi se trude da proizvode što je moguće bolja vina i tako povećaju svoj udeo na tržištu. Ali, mi u Argentini smo spremni, čekamo „početak trke“ i sa velikim uzbuđenjem priželjkujemo dalje napredovanje. Mislim da je naša najveća šansa u sortama malbek i torontes, od kojih mi u Argentini proizvodimo neka zaista sjajna i velika vina. Malbek je originalno francuska sorta, ali se u Argentini znatno bolje pokazala. Vina ove sorte imaju meke tanine, voćni karakter, pitka su i imaju dobar potencijal za odležavanje. Druga naša, lokalna sorta je torontes, od koje nastaju vina koja su veoma aromatična, voćna, pitka i koja se sviđaju široj publici.

WS: A vinarije Vaše kompanije?

Graffigna je samo jedan od  vinskih brendova kompanije Pernod Ricard. Tu su i Jacob’s Creek, Montana, Campo Viejo. Imamo jaku podršku kompanije i odličnu poziciju u Argentini. U ovom trenutku cilj nam je da se pozicioniramo još bolje među dvesta aregentinskih vinarija, koliko ih  plasira svoja vina na svetskom tržištu. Što se tiče naših vina, trudićemo se da iz godine u godinu budu sve bolja, a ja ću se pobrinuti da njihov stil ostane jednako prepoznatljiv.

Broj:
Piše:
Foto:
This entry was posted in Vinske priče and tagged , , , . Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.
Investiranje u vino
Vinarija JOKIĆ, Dalmacija
En Primeur 2015, Bordeaux

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • Vinarija Lastar
  • Podrum Aleksić
  • VIRTUS